Cannes
14-06-2010 (09:55) - Column
Het is zo plat, maar ja, het ligt wel voor de hand: sure we can! Of beter nog, met naar ik hoop en brullende reclameleeuw in Cannes: sure, we Cannes! Dit soort humor heeft een reclamegehalte dat eind jaren tachtig, begin jaren negentig furore maakte.
Ik werd vandaag eerlijk gezegd direct tot deze woorden gemotiveerd door de campagne die door Erik Wünsch, Lode Schaeffer en Maarten van Vijfeijken (toen nog allen tevreden bij Lowe Kuiper & Schouten) zo briljant in 1990 is bedacht voor de fietsfabrikant van Puch. Nee, ik bedoel niet de brommer, ik bedoel de (race)fiets.
Beeld: een racefiets op een uiterst oncomfortabele bergachtige weg met (Vlaamse?) kasseien. Kop: ‘Hij kost een paar ballen’ en dan daaronder ‘(maar dan heb je ook een echte Puch)’. In 2010 niet te hebben, maar ook afschuwelijk charmant. Althans: voor iemand voor wie de jaren tachtig en negentig een hoogtepunt vormde. Aan de andere kant: hoeveel beter is het niveau eigenlijk van onze vaderlandse reclame in 2010? Tot welke hoogtes zijn wij sinds die illustere beginjaren gestegen?
U begrijpt het: sure we Cannes! Wat mij betreft dan. Maar ja, ik ben een inmiddels wel zeer vette veertiger.