Citymarketing
10-05-2010 (10:03) - Column
De Giro d’Italia heeft dit weekend Amsterdam als vertrekpunt genomen. Een staaltje van citymarketing dat de stad veel geld oplevert. Vraag is dan natuurlijk wel wat of wie ‘de stad’ precies vertegenwoordigt. Omdat delen van het centrum eigenlijk in het geheel niet toegankelijk waren voor het verkeer, klaagden de winkeliers in bijvoorbeeld oud zuid enorm. Begrijpelijk, want hoewel de stad veel geld aan dit evenement verdient, verloor de middenstand van diezelfde stad juist aan dit Giro-initiatief. Zondag was het bovendien moederdag, een moment waardoor onder andere bloemisten op de zaterdag normaal gesproken prima zaken doen. Maar dat viel nu dus even tegen.
Het is natuurlijk de vraag of het stadsbestuur met de middenstand rekening moet houden als het de kans krijgt ‘mee te doen’ aan een groots evenement van internationale allure. De inkomsten voor ‘de stad’ wegen ongetwijfeld op tegen de verliezen die ‘de middenstander’ de afgelopen dagen heeft moeten nemen.
Maar als de stad dan zulke goede zaken heeft gedaan, zou het dan op zijn minst niet correct zijn geweest als diezelfde stad de middenstand enigszins compenseert? Dan vaart letterlijk iedereen wel bij een dergelijk evenement en wordt een welles/nietes discussie die de citymarketeers in een minder gunstig daglicht kan stellen, efficiënt omzeild.