Concurrentie-analyse
11-04-2011 (09:59) - Column
Af en toe lees ik het nieuws van de voorgaande week er nog even op na. De dagelijkse kick-offs van ReclamWeek Online over afgelopen week: Boondoggle en KLM doen het goed bij de Spin Awards, de internationale bestedingen gaan omhoog, Nederland blijft een krantenland, JCDecaux is hoofdsponsor van de ADCN en 'The Sing-Off' van SBS flopt. Ik kijk ook de nieuwsbrief van onze concurrent Adformatie er even op na.
Afgezien van het feit dat Adformatie meestal later is dan RW Online, brengen ze ongeveer hetzelfde nieuws. Lees je de berichten nauwkeuriger, dan valt op dat Adformatie wat zuurder van toon is en dat het er bij RW wel eens oppervlakkig aan toe gaat.
Al met al valt het op dat er bij zowel Adformatie als bij RW Online weinig ècht nieuws gebracht wordt. Het draait in feite vooral om ‘nieuwtjes’: dingen die aardig zijn om te weten, maar die je (professionele) leven niet bepaald naar een hoger plan tillen. Dat is geen diskwalificatie van Adfomatie of RW Online, in mijn ogen bevestigt dit vooral de rol die internet speelt: het is de brenger van snelle berichtgeving die we allemaal hapsnap en tussen de bedrijven door lezen.
De stukken waarop we onze tanden als professional stuk willen bijten of de verhalen die serieus op de lachspieren of fronsrimpels werken, worden toch vaak gewoon in print gelezen. En dan moet ik hier feitelijk dus overstappen op een concurrentie-analyse van de beide printtitels Adformatie en Fonk Magazine (de printzus van RW Online).....
Gelukkig is ReclameWeek Online van de snelle berichtgeving, dus heb ik nog een hele week om mijn analyse over beide printtitels op papier te zetten.
U begrijpt het: op zulke momenten koester ik het ‘gezapig tempo’ van papier.