Creative Red Alert

01-11-2010 (09:10) - Column

Tijden veranderen. Wie herinnert zich nog de jaren van de vuistdikke handboeken die als een trofee boekenkasten en leestafels met hun gewicht deden doorzakken? Het Creative Red Book was zo’n uitgave. Meestal waren we acht maanden met zo’n productie bezig. En ja, dan stuurden wij met een diepe zucht van opluchting ons statement ongeveer twee decennia lang de wereld in. Het gaf ons een gevoel dat we ‘ergens’ mee bezig waren. In de loop der jaren veranderde dat gevoel echter in een jaarlijks terug kerend verdriet.

Want heel vaak had ik dan ons jaarboek van het voorgaande jaar bij diverse relaties in de kast zien staan: ongeopend met een gladde rug keek zo’n boek mij dan verwijtend aan. Niet zelden nam ik het dan vol liefde uit de kast of van de leestafel om het robuust open te vouwen. Een boek mag er niet glad en strak uitzien. Een boek heeft een gehavende rug nodig en omgevouwen pagina’s.

Ik heb dus een intense hekel aan wat ik de leestafel-mentaliteit noem. Lezen moeten we en kijken en weer lezen en nog eens kijken!

Maar ik wil ook mee in de maalstroom van de tijd. Minder lezen, sneller kijken. Niet een jaar lang hetzelfde boek in handen nemen, maar twee (of misschien wel drie) keer per jaar een andere, nieuwe visuele uitdaging voorgeschoteld krijgen. Wie maakte er wat gedurende de afgelopen maanden en hoe  zag dat er dan uit?

Die insteek bepaalt ons nieuwe Creative Red Alert dat in november het gezapiger Creative Red Book vervangt.  Niets boekerigs meer, maar vooral veel snel kijk- en leesvoer. Niet één keer per jaar, maar twee of drie keer per jaar gaat het Creative Red Alert de burelen van ontwerpend Nederland en hun opdrachtgevers onveilig maken. Met een steeds wisselend aanbod van ontwerpers en fotografen. Strak vorm gegeven en nooit meer dan 100 pagina’s dik wil het Creative Red Alert een brug slaan tussen de nieuwe wereld die zich vooral digitaal afspeelt en de oude wereld waarin liefde voor inkt en papier overheerst. Ik denk dat we daarin op dit moment goed zijn geslaagd.

PS
Creative Red Alert, de twee maal per jaar verschijnende actuele special van Fonk Magazine voor communicatie, brand, en design managers is nu te koop. Voor snelle intekenaars (mail to marijke@paintitblue) geldt een voorintekentarief van 6,95 euro (na 1 december 9,95). Reserveer deze special dus nu!


Nicolette Hulsebos

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.