De NS begrijpt het

18-07-2008 (11:04) - Column

Rails gaat ten onder aan zijn eigen succes, zo blijkt nu. Het magazine was de afgelopen decennia het troetelkind van opkomend creatief talent dat zich, samen met een aantal jonge fotografen, op het oorspronkelijk wat truttige relatiemagazine mocht storten. Van dat truttige bleef binnen de kortste keren niets meer over. Rails werd in sneltreinvaart een überhip blad. Tot zover het succes.
Ondertussen keerde de treinreiziger zich in steeds groter getale van Rails af. Men begreep de inhoud niet, ergerde zich eraan. Ongelezen bleef ‘s lands oudste relatiemagazine letterlijk tussen de rails liggen. Tot zover het debâcle. Je vraagt je af of makers en afzender de doelgroep voor het gemak maar gewoon zijn vergeten.
Maar nu wordt men bij de NS dan eindelijk wakker. Chapeau! Want het vergt moed om het hipste, maar zijn doel voorbij schietende, relatiemagazine van Nederland, ijskoud de nek om te draaien. Mopperend en verbijsterd hoor ik onze creatieven kakelen dat ‘ze’ er bij de NS niets van hebben begrepen. Maar natuurlijk is het juist zo dat de NS het nu eindelijk wel heeft begrepen.
Ik ben benieuwd hoe het magazine straks zijn derde leven ingaat. En met mij al die treinreizigers ongetwijfeld ook.

Nicolette Hulsebos