Een bittere pil
27-06-2008 (12:24) - Column
Ik ga met de deur in huis vallen: hoe kan het zijn dat een oud ‘mediamerk’ als Wegener van de ene op de andere dag is verworden tot de risée van het Nederlandse medialandschap? Goed, aan Wegener kleefden in het verleden wel vaker vuiltjes. Het Arcade-debâcle van een jaar of tien geleden is daarvan niet het onbenulligste voorbeeld.Toch overleefde Wegener die krach, evenals de daarop volgende ellende waaronder in feite de gehele vaderlandse dagbladindustrie gebukt gaat. Maar nu is daar dan het absolute dieptepunt. Waar met name topman Jan Houwert alle vertrouwen had in de Britse koper Mecom en daar ook naar handelde, moet hij nu met de staart tussen de poten afdruipen. Maar liefst 100 miljoen euro heeft zijn meegaande houding hem in een paar luttele weken gekost. Dat hebben de andere aandeelhouders slimmer aangepakt, hetgeen de pil voor Houwert nog bitterder moet maken.
En nu dan als klap op de vuurpijl het aanstaande ontslag van honderden werknemers, waardoor het er meer op lijkt dat de Britten uit zijn op een soort sterfhuisconstructie voor Nederlands grootste uitgeverij van regionale dag- en huis-aan-huisbladen. Saneren ja, dat lijkt me een goede zet, maar dit gaat te ver. Zo ver te ver, dat er zelfs in de Kamer vragen over worden gesteld. Alleen heb ik daarmee de vraag waarmee ik deze column begon nog steeds niet beantwoord. En bij Mecom hoef ik overduidelijk ook niet voor een antwoord aan te kloppen.
De Britse stiff upper lip krult zich in een beleefde glimlach en daar blijft het bij.
Nicolette Hulsebos