Een prestatie

31-05-2010 (10:49) - Column

We hebben de Accentenregen weer gehad. Verrassende uitkomsten? Nee, eigenlijk niet of het moet Bol.com zijn dat Adverteerder van het Jaar werd. Toegegeven: deze adverteerder heeft in crisistijd volgens mij  de budgetten niet verlaagd maar juist verhoogd. Mede daardoor was de mediadruk in 2009 van Bol.com uitermate hoog. En daarmee weet ook iedereen nu wat en wie Bol.com is. Maar is dat een reden om Bol.com tot Adverteerder van het Jaar te benoemen?

Vanuit economisch oogpunt zeker: het vak moet blij zijn met iedere opdrachtgever die het lef heeft om in plaats van minder, meer uit te geven.

Vanuit creatief oogpunt kijk ik er toch anders naar. Niet omdat ik het Bol.com of de bureaus van Bol.com, het niet zou gunnen, maar vooral omdat wat je als (met name) kijker afgelopen jaar voorgeschoteld kreeg, je nu bepaald niet van je stoel deed vallen van verrassing, blijdschap, verwarring of een andere emotie die er werkelijk uit springt.

Je nam de Bol.com boodschap voor wat die was en ging over naar de orde van de dag. Godzijdank irriteerde de advertising geenszins, de Bol.com reclame wàs er gewoon. Niets meer en niets minder.  En dat blijkt dan in 2010 goed te zijn voor de titel Adverteerder van het Jaar.

Zo beschouwd: een bijzondere prestatie.
 


Nicolette Hulsebos

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.