Gloort er zonlicht aan de einder?

20-01-2014 (08:34) - Column

De lezers van Fonk Online hebben Triodos Bank en Dawn aangewezen als winnaars van de Fonk Commercial Review 2013. Die keuze is een keuze voor eerlijk, voor klein(er), voor menselijker en voor innovatiever. En voor ‘groeien door te delen en soms helemaal niets te doen’. Triodos Bank bleek in het verleden al in diverse commercials hartverwarmend ‘wijs’ en houdt dat dankzij Dawn consequent vast. 
 
Persoonlijk voel ik me nog steeds vooral door de teksten aangesproken, minder door het beeld dat wat mij betreft inmiddels af en toe ‘over the top’ is. Wil ik wel zo’n lieve, oude dame dagelijks voorbij zien schuifelen? Ze wordt door haar laatste levensdagen geloodst dankzij goede zorg en een poes. Een commercial met een boodschap om over na te denken, maar als ik die boodschap eindeloos herhaald zie worden, word ik er een beetje moedeloos van.
 
In 2012 presenteerde Triodos Bank ‘maak van klein het nieuwe groot’. De teksten in dezelfde lijn als nu, maar het beeld dynamischer, sterker, gezonder. Mensen op zoek naar een toekomst die eerlijker, groener en innovatiever zou moeten kunnen zijn. 
 
De boodschap van 2012 hield de boodschap van 2013 eigenlijk al in zich. De prijs die we voor ‘delen’ betalen, is in 2013 een redelijke prijs gebleken. In die zin zijn Triodos Bank en Dawn de terechte winnaars van de Review van 2013. 
 
Toch hoop ik dat er zonlicht gloort aan de commercial-einder van Triodos Bank in 2014...
 

 


Nicolette Hulsebos

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.