Gniffelen
03-12-2012 (08:51) - Column
Het lijkt er volgens de uitkomsten van diverse onderzoeken op dat zuinig Nederland ook in december de hand op de knip houdt. En de adverteerders doen het dit jaar eveneens zichtbaar rustiger aan. Harry Piekema van Albert Heijn vertelt (nog wel) zijn Sinterklaasverhaaltjes en je kunt nu al raden dat hij straks ook de ho-ho-ho-sprookjes van de Kerstman onder onze aandacht zal brengen. Maar over de hele linie genomen, is het magertjes.
Eind volgende week weten we in ieder geval hoe Sinterklaas het ervan af heeft gebracht. Het zal geen vetpot worden en ik durf te voorspellen dat we nog wel even moeten wachten voordat we weer eens een jaar kunnen melden waarin een ruime 75 procent zich met gulle gaven in het december-gedruis heeft begeven. Da’s zuur voor retailend Nederland.
Maar goed nieuws zal er in deze decembermaand ongetwijfeld ook zijn. Je hoeft immers geen helderziende te zijn om te voorspellen dat de online sint- en kerstuitgaven naar alweer een hoger plan getild zullen worden. Lekker efficiënt vanuit je luie stoel de beste koopjes scoren. Niks door weer en wind baggeren op zoek naar dat ene superkoopje om er vervolgens achter te komen dat de parkeerwachter je een vette bekeuring heeft gegeven omdat je te weinig parkeergeld hebt betaald. Tel uit je winst! Nee, dat doen wij hier in Nederland tegenwoordig heel anders.
Maar ik ben een romantisch mens en dùs doe ik het niet ‘anders’. Daarom bagger ik wèl door de regen en scoor ik gelaten mijn parkeerbekeuring, waarna ik optimaal van de boete gebruik maak en naar de Coffee Company ga om achter een beslagen ruit met een dampende mok onder handbereik mijn aankopen te bewonderen. Ondertussen schuifelt een verregende parkeerwacht voorbij. Ik gniffel achter mijn beslagen ruit.
Nicolette Hulsebos