Goed nieuws
12-02-2013 (08:18) - Column
De ADCN verjongt... Ik herinner me dat ik als aankomend redacteur een beetje benauwd opkeek naar de vertegenwoordigers van het creatieve ‘lampen-bolwerk’, naar de mannen met wapperend grijs haar en gehuld in opvallend creatieve outfits met scherp gesneden schoenen aan de voeten en idem dito brillen op de neus. Zij namen jaarlijks als ware reclame-goeroes hun Lamp in ontvangst in het Concertgebouw of in Carré.
Ik voelde me daar dan meestal een beetje out of place en eerlijk gezegd was ik er vaak na een urenlange ‘zit’ ook wel klaar mee. De commercials (tv en radio) had ik al vele malen voor de uitreiking gezien en/of gehoord en de dankwoorden die tijdens de avond zelf werden uitgesproken, blonken over het algemeen niet uit in wat dan ook.
Inmiddels heb ik veel, heel veel uitreikingen achter de rug en neigt mijn eigen haar naar peper en zout. Mijn outfits zijn in de loop der jaren creatiever geworden. Logisch, want wie wil als middelbare grijze muis door het leven gaan? Langzaam daalt bij mij de ogenschijnlijk zwierige onbenulligheid van die middelbare mannen van toen in.
Maar genoeg over toen, want vol verwondering kijk ik inmiddels naar de aanstormende garde van nu die straks het ADCN-podium zal beklimmen. Met sleek haar, gehuld in relaxte outfits en met slimme looks en idem dito woorden nemen zij in mei hun Lamp in ontvangst voor werk dat soms beperkt blijft tot de overbekende tv-commercials van nu, maar dat soms ook vanwege vergaande brille laat zien wat het digitale tijdperk in petto heeft.
De ADCN verjongt. Ik kijk nog steeds een beetje benauwd op naar de vertegenwoordigers van dit creatieve bolwerk. Na enig nadenken, geloof ik dat dit goed nieuws is.
Nicolette Hulsebos