Goede smaak is niet te koop
30-01-2012 (08:47) - Column
Ik houd eigenlijk helemaal niet van tennis. Je ziet urenlang het balletje van de ene kant naar de andere kant gaan. Maar wat ik afgelopen zondag kon bekijken, benam me de adem. Gedurende 6 uur werd op het afzichtelijk blauwe centre court van Melbourne een titanenstrijd gevoerd tussen Nadal en Djokovic. Eigenlijk moest ik aan het werk, maar ik mòest gewoon zien hoe dit gevecht tot een einde kwam. Het werk moest dus even wachten.
En toen hadden we uiteindelijk een winnaar en een verliezer en begon het meest onsmakelijke partijtje verkooppraatjes dat ik ooit heb gezien. Kia was hoofdsponsor en natuurlijk moet je een hoofdsponsor de ruimte geven zijn zegje te doen. Zo ver, zo goed. Na het zegje kwam dan de feitelijke uitreiking en werden winnaar met bokaal en verliezer met schaal duidelijk in beeld gebracht terwijl hen een envelop in de hand werd geduwd door de Kia-directeur. Allemaal part of the deal natuurlijk, maar net een deal te ver. Smakeloos en respectloos. Jammer.
En nu maar hopen dat toekomstige sponsors van dit evenement de elegantie hebben om hun sponsorship beter en respectvoller te presenteren. Of de organisatie de moed heeft om de hoofdsponsor een volgende keer duidelijk uit te leggen hoe de regels in elkaar zitten, is natuurlijk punt twee. En nu ik erover nadenk: hoogstwaarschijnlijk punt één.
Nicolette Hulsebos