Grand Prix tijdens Petit Cannes
29-06-2009 (10:28) - Column
Tribal DDB Amsterdam heeft Nederland voor het eerst in dertien jaar aan een Grand Prix geholpen met de ‘Carousel’-commercial voor klant Philips. Ook TBWA\NEBOKO, Ogilvy en Indie pakten nog Brons en Zilver in de belangrijkste categorie Film. Dat maakt het dat de 56ste editie van het Cannes Advertising Festival – voor Nederland – een gouden randje meekreeg op de allerlaatste avond. Totaal scoorden Nederlandse bureaus negen maal Brons, vier maal Zilver en de Grand Prix van Tribal DDB. De laatste uitgezonderd niet echt een resultaat om over naar huis te schrijven, maar het is ook geen beschamend drama.
Drama was wel het enorme lage bezoekersaantal van de editie 2009. De economische crisis – terecht of onterecht – heeft er ingehakt. Het aantal delegaties en het aantal journalisten was zo’n veertig procent lager dan in 2008 en het gebied rondom het Palais des Festivals maakte een treurige en verlaten indruk, zelfs op de anders zo drukke laatste drie dagen. Veel bejaarden, Japanners en Franse kids op dure scooters, nauwelijks creatieven of adverteerders. Misschien dat de smeltende ijssculptuur op vrijdag nog de grootste symbolische waarde had: het reclamefestival heeft flink aan glans ingeboet, het smeltwater van de crisis stond de organisatie aan de lippen.
Het was dit jaar Petit Cannes in plaats van het Grande Cannes. Zo Petit als regisseur Spike Lee die wat verloren in het Palais rondliep. Het Cannes van 2009 is er (tenminste mondiaal gezien) één om maar snel te vergeten. Daar doen de prachtige campagnes van de Nederlandse winnaars weinig aan af. Misschien maar goed ook. Volgend jaar weer gewoon een ouderwets festival met beide benen op de grond. Niet doodsbang voor de economic downfall, maar nuchter en gemotiveerd.
Eén ding lijkt zeker: de bling bling en protserige overvloed aan luxe, champagne en feestjes zijn sinds dit jaar verdwenen op het Cannes Advertising Festival. Ondanks dat: proost en felicitaties voor de winnende bureaus.