Handel

06-03-2008 (10:23) - Column

Nu het portfolio van Reed in de etalage staat, lijkt een era op een eind te lopen. Tot voor kort was Reed het trotse paradepaard onder de Nederlandse media-giganten. Een powerhouse met alle allure die daar bij paste. De afgelopen jaren veranderde er al het een en ander: de RvB kreeg een Britse voorzitter en langzaam ging het roer om en werd een nieuwe koers ingezet. Nu is het niet zo dat ik vind dat vanuit nostalgische redenen er niets zou moeten veranderen. Het gaat doodgewoon om handel tenslotte, en als een onderneming van dergelijke omvang en statuur niet heel hard blijft schakelen, ligt ook zo’n gigant binnen de kortste keren op zijn achterste. Maar wat me wel dwars zit, is het idee dat het complete hebben en houden voor een paar miljard in de uitverkoop gaat om de nieuwe activiteiten in de VS te kunnen financieren. Daarmee lijkt die splinternieuwe trotse zwarte toren in Sloterdijk straks een fantoom  te zullen worden van onze rijke mediahistorie op eigen bodem.
Staat Wolterskluwer eenzelfde lot te wachten? Dat lijkt zeker niet ondenkbaar, en als het zover is, is daarmee dan ook het laatste powerhouse van Nederlandse bodem verdwenen en mogen we voortaan achterop de fiets van onze grote Amerikaanse broers en zussen nog een beetje meetrappen. We kunnen dan wel trots zijn op onze historie, maar op zich heeft dat wat mij betreft te weinig waarde. Het ‘nu’ is waarmee we het moeten doen, niet het ‘toen’. Kunnen we dan ‘nu’ ook weer eens een staaltje handelsgeest op eigen bodem verwachten?
Ik steek mijn lantaarntje vast aan en ga op zoek.

Nicolette Hulsebos