Heeft u een lantaarntje?
09-02-2009 (10:01) - Column
Nog maar een paar weken geleden kondigde SBS dapper aan bij een aantal programma’s te willen testen met korte reclameblokken in het onmogelijk hoge tempo van om de vijf minuten. Ik schrok me lam en met mij half Nederland. Eigenlijk is het verschrikkelijk dat je als hoofdredacteur van een tweetal reclame- en media-titels moet schrikken van een dergelijk plan. Was het maar zo dat ik me iedere avond blij verheugd in mijn stoel liet ploffen om te gaan genieten van al het fraais, leuks en zinvols dat reclamemakend Nederland voor ons bedenkt. Helaas is negen van de tien keer het omgekeerde het geval en ergeren we ons en masse aan de beeldvervuiling die ons voorgeschoteld wordt.
Soms dreigt het zelfs zo ver te komen dat ik helemaal geen televisie meer kijk. Ik neem de programma’s die ik echt wil zien op, zodat ik uiteindelijk om de reclame heen zappend rustig kan zien wat ik wilde zien. De commercials die ik wél wil bekijken omdat ik denk dat ik ze wil zien, bekijk ik gewoon online op onze eigen RW dbase en als het niet anders kan, bij onze concurrent. Maar zoiets doet de gemiddelde televisiekijker natuurlijk niet, waardoor een heleboel reclame-euro’s over een enorme balk worden gegooid. Eigenlijk komt het erop neer dat ik me steeds vaker verbaas over het feit dat een groot deel der adverteerders en (dus) reclamemakers vergeten schijnt te zijn, dat ze ongevraagd onze levens binnendringen en daarom wel van zeer goede huize moeten komen om onze sympathie te winnen.
Gelukkig luisterde men bij SBS naar de storm van kritiek, waarmee het onzalig reclameplan werd onthaald. Of zou er helemaal geen plan zijn geweest en wilden de televisiebonzen een statement maken naar de reclamemakers onder ons? Want zonder reclame geen (commerciële) televisie. Maar zonder kijkers hoeft er hoe dan ook geen reclame meer uitgezonden te worden. Onzin! Waren de televisiebonzen maar zo inventief en wilden adverteerders en reclamemakers maar eens een uur gaan zitten om hun eigen rommel te bekijken in plaats van zich tijdens het zoveelste prijzenfestival uitbundig op de borst te kloppen.
Maar serieus, ik houd van reclame. Effectieve reclame, reclame die me doet lachen, reclame die me de winkel in jaagt en reclame die me soms zelfs dingen doet kopen die ik eigenlijk helemaal niet nodig heb. Van dat soort reclame krijg ik nooit genoeg.
Maar ehhh, heeft u een lantaarntje?
Nicolette Hulsebos