Hoe wakker is Nederland?

19-02-2017 (17:30) - Column

Gaat het John de Mol lukken om TMG te kopen en het ‘Nederlands mediabedrijf’ te bouwen dat hem voor ogen staat? Ik zal niet zeggen dat deze overname een kat in het bakkie is, maar ik denk wel dat De Mol op het juiste moment toeslaat.

John de Mol is een slimme, geharde ondernemer die  weet wanneer aan boord te klimmen zonder dat het schip teveel water maakt. De ‘textielfamilie’ Van Puijenbroek heeft weliswaar 40% in TMG (De Mol heeft ‘maar’ 20%) en de familie weet ook hoe het mediaspel gespeeld wordt (via Egeria III is flink geïnvesteerd in NRC Media). Maar dat de Van Puijenbroeken optrekken met het Vlaamse Mediahuis bij de overname-ambities, is politiek gezien wellicht niet de meest handige move. De Belgen hebben al veel belangen in het Nederlandse medialandschap en TMG kan net een brug te ver blijken. Als dat kwartje bij de Brabantse textielfamilie valt, is het pleit snel beslecht.


Dat de redacties van TMG niet direct zitten te wachten op De Mol is vanuit hun geprivilegieerde optiek begrijpelijk, want bij De Mol gelden àndere, hardere spelregels. Maar als Guus van Puijenbroek en John de Mol tot overeenstemming komen, zullen bokkende redacties zich snel genoeg voegen en wordt De Telegraaf eindelijk weer De Krant van Wakker Nederland. Een mooie toevoeging aan ons keurige, zeer verantwoorde couranten-landschap.
 

Nicolette Hulsebos