Ik zoek David
28-03-2011 (08:20) - Column
Dirk van den Broek, Pink Ribbon, Heineken. A-merken die afgelopen week het Dagbladgoud wonnen. Unilever werd vervolgens de meest genomineerde bij de SAN accenten (de organisatie was als altijd scheutig en achtte 111 van de 318 ingezonden campagnes een nominatie waard).
Vervolgens: TBWA\NEBOKO, N=5 en DDB. Gedrieën A-merken in de bureauwereld. Het zal vast niemand verbazen dat deze bureaus meest genomineerd zijn bij ADCN en SAN nominaties.
Aan de ene kant vind ik dat het zo ‘hoort’: we hebben het hier over A-merken die hun status ook als het om bekroningen (=waardering) gaat, waar maken. Aan de andere kant hoop ik jaar in jaar uit verrast te worden door een bureau dat alle ‘grote jongens’ verpletterend verslaat. KesselsKramer is een bureau dat in mijn beleving ooit zo toesloeg met Brinker Budgethotel (de samenwerking bestaat overigens nog steeds). Maar ja, dan heb ik het wel over de bekende uitzondering die de bekende regel bevestigt.
Is inzenden te duur? Hebben kleine partijen geen geloof in eigen kunnen? Maak je als bureaudreumes geen kans? Is er teveel creatieve middelmaat? Vragen, vragen en nog eens vragen.
Eigenlijk weet ik het antwoord op het merendeel van die vragen op voorhand: er is veel middelmaat, er is te weinig geloof in eigen kunnen en er is te weinig lef bij heel veel kleine en middelgrote bureaus.
In de zijlijn wordt wat gemopperd over ‘te duur’, maar uiteindelijk draait het daar natuurlijk niet om. Hetgeen zou kunnen betekenen dat ik waarschijnlijk nog een keer tien jaar moet wachten op die ene David die met een verpletterende slag zijn eigen versie van Goliath verslaat.
Kan David zich misschien iets sneller melden?