Is dit een prelude?
31-03-2014 (22:55) - Column
Sanoma kondigt per 1 april een nieuwe tariefstructuur aan op basis van bereik. Daarmee wil het concern de mogelijkheden die crossmediale combinaties bieden aantrekkelijker maken. Waarschijnlijk een goede move van de veelgeplaagde uitgever in Hoofddorp, maar toch ook een beetje mager.
De huidige commerciële insteek zal bij de mediabureaus ongetwijfeld in goede aarde vallen, maar waarom lezen we nog steeds niets over een nieuwe strategie van Sanoma die met name de lezers (wars van winstdoelstellingen) zal aanspreken. Snijden in titels en snijden in personeel om vervolgens een nieuwe tariefstructuur aan te kondigen, en dan...?
De hamvraag blijft dus nog steeds of Sanoma in staat zal blijken titels in wat voor een vorm dan ook te maken die de lezers aanspreken. Door de nieuwe tariefstructuur weten we nog niet hoe het er in creatief opzicht voorstaat met het uitgeefhuis.
Stilletjes hoop ik dus maar dat er iets ‘groots’ in voorbereiding is en dat de aangekondigde nieuwe tariefstructuur niets meer is dan een prelude naar een inhoudelijke vernieuwing die de lezer centraal stelt. Want voor die lezer doen we het tenslotte allemaal. Dan kunnen we het daarna weer over winstdoelstellingen hebben.
Nicolette Hulsebos