Jachtseizoen geopend
29-03-2010 (09:58) - Column
Het prijzenseizoen barst weer in de volle breedte los, nu afgelopen week min of meer tegelijk de Stichting Adverteerders Jury (SAN), de Stichting Jaarprijzen Personeelsadvertenties (SJP) en AMMA hun nominaties bekend maakten. Zoals gebruikelijk spant de SAN de kroon door kwistig met nominaties te strooien. Je blijft je onwillekeurig afvragen wat een nominatie waard is als je vijftien (N=5) of tien (TBWA\) nominaties krijgt toebedeeld. Uiteraard moet je dan als bureau ook behoorlijk wat campagnes (tegen betaling) insturen. Maar als je weet dat je zo ruimhartig gaat scoren en je portemonnee kan het lijden, dan zend je als bureau kennelijk stevig in. Daarbij komt: toch fijn om in tijden van malaise beloond te worden. Enfin, voor de SJP is het hoe dan ook sappelen: de 25 nominaties zijn in vergelijking met het bombardement van de SAN natuurlijk een lachertje. Veel kan de SJP daaraan niet veranderen sinds de malaise op de arbeidsmarkt heeft toegeslagen. Daarbij komt: het adverteren in print om personeel te werven, zal nooit meer worden wat het geweest is. Internet heeft die rol grotendeels overgenomen en dat zal ook de komende jaren bepaald niet minder worden. Daarmee zal de rol van de Magneet, zie zich van oudsher vooral op print concentreerde, de komende jaren ongetwijfeld mee veranderen.
Hoe dan ook, het is te hopen dat volgend jaar het aantal nominaties voor print, TV of voor online wervingscampagnes bij de SJP flink stijgt. Dat zou voor ons allen immers het signaal zijn dat de economie stevig aantrekt.