Lang leve het reclamebureau!

09-04-2013 (08:15) - Column

Het prijzenseizoen breekt aan. SpinAwards, ADCN Lampen, Esprix, Amma’s en SAN Accenten passeren de komende twee maanden de revue en in juni reizen we af naar Cannes om te zien of ‘Nederland’ ook internationaal zijn mannetje staat.
 
De SpinAwards die donderdag worden uitgereikt, winnen snel terrein. Terwijl nog niet zo heel lang geleden online, mobile en social nauwelijks de aandacht trokken van de traditionele bureaus, zijn dit jaar alle ‘grote’ reclamenamen present bij de genomineerden. TBWA, ETCETERA, Havas, Publicis, They, Selmore en Saatchi & Saatchi | Leo Burnett staan gebroederlijk naast ‘echte’ interactive agencies als ACHTUNG!, Red Urban en Vandejong op de lijst van Spin-genomineerden.
 
Sommige interactive specialisten vinden het ‘hypocriet’ dat de traditionele reclamebranche zich buiten de eigen kaders begeeft in de jacht op de zich snel verschuivende communicatie-euro. Maar ja, omgekeerd profileren de interactieve jongens en meisjes zich ook maar wat graag als ‘specialist’ in traditionele kanalen als de klant daarom vraagt. Het is een beetje het bekende pot-verwijt-ketel verhaal.
 
Persoonlijk ben ik vooral blij met deze ontwikkeling. Want het gaat niet om een kanalendiscussie Het gaat om (nog) betere communicatie die mensen doet glimlachen in plaats van grimlachen. Een sterkere onderlinge concurrentie betekent (meestal) een hogere kwaliteit. En dat is waar we naar toe moeten om nationaal en internationaal het vaandel van onze communicatie-industrie hoog te houden. Het reclamebureau is dood, lang leven de reclamebureaus!
 

 


Nicolette Hulsebos

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.