Langs de afgrond

12-09-2011 (09:23) - Column

De negatieve economische berichtgeving vliegt ons om de oren. Er gaat geen dag voorbij of er wordt weer negatief beursnieuws gemeld of je ziet en hoort nog weer eens een andere economische goeroe vertellen dat we aan de rand van de afgrond staan..

 
‘Deze economie heeft zijn einde bereikt.’ Ik keek gisteren even naar het programma Buitenhof en liet wat ik hoorde goed tot me doordringen. De moed dreigde me in de schoenen te zinken. Ben ik te optimistisch omdat ik een rotsvast geloof heb in het principe dat er voor ieder probleem een oplossing is? Nee, na een nacht lang malen, ben ik er met dank aan Buitenhof uit. 
 
Of liever gezegd, ik was er al uit. Dat geloof van mij wankelt nog steeds niet. Punt is alleen dat je de oplossingen wel moet willen zoeken en moet kunnen herkennen als ze zich aandienen zodat je ermee aan de slag kunt. Op termijn wordt dat wel knap lastig als je permanent de ene na de andere noodtijding krijgt voorgeschoteld. Maar feitelijk veranderen noodtijdingen niets aan het principe. Dus stapte ik vanmorgen dan toch nog redelijk monter mijn bed uit.
 
Hoe dan ook blijken veel ReclameWeek lezers er eigenlijk net zo over te denken. Want de uitkomst van de poll die we de afgelopen weken over dit onderwerp hebben laten lopen, heeft een verrassend positieve outcome opgeleverd. Zestig procent van de mensen die de enquete invulden, is redelijk positief gestemd over de eigen business. Met andere woorden ‘we komen er wel’. Misschien dat die optimistische meerderheid de acht procent die serieus overweegt er een punt achter te zetten, kan meeslepen in de vaart van hun ondernemerschap. Niet over de rand van de afgrond heen, maar er langs.
 

Reacties

Drie jaar na aanvang van de crisis & enkele maanden na de eurocrisis mbt Griekenland en geruggesteund door het onvoorstelbare Amerikaanse tekort van 14,5 biljoen dollar, zijn we ook enigszins murw en vallen terug op geloof in eigen kunnen. Wat moet je anders? En gelukkig werkt dat vaak erg goed. Gewoon zuiver, nuchter & creatief ons werk doen werkt het best, samen met gedegen buren als Duitsland en geïnspireerd door booming economieën als China en India, of - dichterbij - Polen en Turkije. Interessant. Zo gana we dwars door de crisis heen. Hoop ik.
Rob Marijn @ 12-09-2011 11:20 uur