Langs de afgrond
12-09-2011 (09:23) - Column
De negatieve economische berichtgeving vliegt ons om de oren. Er gaat geen dag voorbij of er wordt weer negatief beursnieuws gemeld of je ziet en hoort nog weer eens een andere economische goeroe vertellen dat we aan de rand van de afgrond staan..
‘Deze economie heeft zijn einde bereikt.’ Ik keek gisteren even naar het programma Buitenhof en liet wat ik hoorde goed tot me doordringen. De moed dreigde me in de schoenen te zinken. Ben ik te optimistisch omdat ik een rotsvast geloof heb in het principe dat er voor ieder probleem een oplossing is? Nee, na een nacht lang malen, ben ik er met dank aan Buitenhof uit.
Of liever gezegd, ik was er al uit. Dat geloof van mij wankelt nog steeds niet. Punt is alleen dat je de oplossingen wel moet willen zoeken en moet kunnen herkennen als ze zich aandienen zodat je ermee aan de slag kunt. Op termijn wordt dat wel knap lastig als je permanent de ene na de andere noodtijding krijgt voorgeschoteld. Maar feitelijk veranderen noodtijdingen niets aan het principe. Dus stapte ik vanmorgen dan toch nog redelijk monter mijn bed uit.
Hoe dan ook blijken veel ReclameWeek lezers er eigenlijk net zo over te denken. Want de uitkomst van de poll die we de afgelopen weken over dit onderwerp hebben laten lopen, heeft een verrassend positieve outcome opgeleverd. Zestig procent van de mensen die de enquete invulden, is redelijk positief gestemd over de eigen business. Met andere woorden ‘we komen er wel’. Misschien dat die optimistische meerderheid de acht procent die serieus overweegt er een punt achter te zetten, kan meeslepen in de vaart van hun ondernemerschap. Niet over de rand van de afgrond heen, maar er langs.