Lekker simpel
22-11-2010 (10:45) - Column
Afgelopen week werden de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) over het consumentenvertrouwen van de maand november bekend. En zo waar, het vertrouwen steeg met maar liefst 3 hele punten. Kunnen we nu blij zijn? Gaat die consument nu dan eindelijk het geld besteden dat het afgelopen jaar angstvallig in de zak werd gehouden?
Je zou denken van wel dus, ware het niet dat het ‘vertrouwen’ is blijven steken op een ijzig koude -7. Maar goed, volgens het CBS steeg de koopbereidheid met 1 punt en belandde de indicator daarvoor op een ‘comfortabele’ vriestemperatuur van -8. Maar al met al was de stemming hiermee voor de tweede maand op rij ‘verbeterd’.
Ondertussen was afgelopen week in Het Parool te lezen, dat diezelfde consument de duurdere cadeaus voor Sinterklaas op dit moment links laat liggen. De hand ‘blijft op de knip’, was het algemeen luidend commentaar.
Wat hebben we dan eigenlijk aan dergelijke indicatoren zoals het CBS ons die voorschotelt? Niet veel dus. Er zit niets anders op dan doodgewoon afwachten hoe de verkopen verlopen en dan pas conclusies te trekken, al de indicatoren ten spijt, zegt de nuchter rekenende helft van mijn hoofd.
Maar dan steekt de optimist in mij de kop op: kan het zo zijn dat de kristallen bol van het CBS gewoon een flinke schoonmaakbeurt nodig heeft? De meetmethodes een beetje vernieuwen, of, om het in consumententermen te houden, beetje Glassex erover en we zien het weer helemaal helder voor ons.
Was het maar zo lekker simpel. Dat gun ik ons allemaal!