Liever vervelend dan saai
27-08-2013 (08:28) - Column
Zalando’s schreeuw van geluk deed het afgelopen jaar menigeen groen uitslaan van ellende, maar de commercial deed, of je het leuk vond of niet, wèl zijn werk. Of Zalando eenzelfde effect bereikt met de nieuwe commercial met Lieke van Lexmond in de hoofdrol is de vraag.
Het filmpje dat de nieuwe najaarskleding een extra verkoopimpuls moet geven, is misschien een stuk beschaafder dan de vorige commercials, maar is ook ronduit saai. Het gekir van de dames die de Zalando-man herkennen in plaats van Lieke, haalt het niet bij de krijsende dames uit de eerdere commercials. Het werken met een BN’er als Lieke van Lexmond is bovendien een kostbare aangelegenheid die in klinkende munt terug verdiend moet worden
Het virtuele warenhuis had ook een voorbeeld kunnen nemen aan Unilever dat met zijn wasmiddelen en tandpasta decennia lang hoogst vervelende, maar goed scorende reclame maakt. Een bewuste keuze waarvan niet afgeweken wordt. Alles voor het verkoop-resultaat.
Misschien wil iemand bij Zalando laten zien, dat ze bij het bedrijf echt wel weten hoe ‘het hoort’. Juist dan gaat het prompt mis. Dit columnpje is overigens geen pleidooi voor nog meer ‘goed functionerende misbaksels als De schreeuw’, het is een pleidooi voor effectieve reclame, waarover is nagedacht. Ik vrees dat Zalando wat dat betreft de plank dit keer flink mis slaat.
Al met al geen wereldschokkend nieuws, maar wel zonde van de reclame-euro’s.
Nicolette Hulsebos