Meer, beter en nog succesvoller
29-06-2015 (07:41) - Column
Zo. Cannes zit erop. De Nederlandse oogst is bepaald niet slecht, maar de all-time high waarop vooraf werd gehoopt, is het niet geworden. Is dit erg? Niet echt.
Wat een festival als Cannes altijd oplevert, is een gevoel van saamhorigheid en trots. Ook de net-niet winnaars stonden er tenslotte wèl. Hun werk is op een internationaal podium gezien en gewaardeerd.
Daarnaast zijn de kijkjes in de keuken van al die andere internationale spelers waardevol als je ‘hogerop’ wilt. En als je een beetje een netwerktijger bent, is dit jaarlijks dè kans om een paar hengels uit te gooien.
Het is dus niet zo moeilijk om Cannes 2015 te zien als opstap naar meer, beter en (nog) succesvoller werk.
2015 is tot nu toe een transitiejaar: nieuw, jong talent staat nu zichtbaar te trappelen om het succes van eerdere generaties te overtreffen. Dat brengt een bepaald soort optimisme en energie met zich mee, dat we de afgelopen jaren node hebben gemist.
Of we daarmee het crisismonster definitief achter ons hebben gelaten? Dat denk ik eerlijk gezegd niet. Daarvoor is de wereld om ons heen letterlijk te onrustig. Hetgeen betekent dat langere termijndoelen stellen, (te) moeilijk blijft, waardoor we nog wel even van project naar project zullen blijven werken. En misschien blijft dat voortaan wel gewoon zo. Is dit erg?
Niet echt. Inmiddels is een complete generatie professionals met deze manier van werken volwassen geworden. Niet alleen in Nederland, maar ook elders. Cannes 2015 bewijst: aan creativiteit hoeft dit niets af te doen. En dus gaan we òp naar meer, beter en nog succesvoller.
See you in Cannes 2016!
Nicolette Hulsebos