Meer van hetzelfde

10-04-2008 (09:53) - Column

Red Bull timmert de laatste tijd stevig aan de weg, maar waarom deze (sport)drankjesfabrikant nu met nóg een cola-variant de markt denkt te kunnen bestormen, is me een raadsel. Pepsi en Coca-Cola voeren sinds mensenheugenis een strijd op leven en dood om de hegemonie in dit segment en de schappen puilen daarnaast uit van ontelbaar veel huismerken. Meer dan genoeg dus om de toch al vermoeide consument te kunnen pleasen. Desondanks denken ze daar bij Red Bull duidelijk anders over. Met de nodige tamtam wordt doodleuk nog meer van hetzelfde geïntroduceerd. En nu maar hopen dat er aan de andere kant van het schap een ander onbenullig merk van het schap dondert. Toegegeven: dat is ook een manier van plaats maken natuurlijk. Maar vrolijk word ik er niet van.
Trouwens, ik kan me eigenlijk geen enkele recente introductie voor het foodkanaal herinneren, die mijn hart sneller deed kloppen. Melk is allang geen gewone melk meer als ik Campina moet geloven en de kaasmakers maken ruzie over wie de enig echte produceert. De halvarine-varianten zijn trouwens ook al niet aan te slepen. Nu ik erover nadenk, zijn dergelijke oorlogen om meer van hetzelfde op zich behoorlijk hilarisch. Als er niet zo veel geld mee gemoeid was, zou ik het vooral als treurig bestempelen. En ondertussen denkt de consument volgens mij helemaal niets meer. Die doet een greep en komt dan achteraf tot de ontdekking dat er zulke leuke reclame voor zijn laatste aanschaf wordt gemaakt. Zo verschuiven marktaandelen dan fracties naar links of rechts, terwijl de markt als geheel geen millimeter groter wordt.
Meer van hetzelfde; we hebben het er druk mee.

Nicolette Hulsebos