Niet zomaar een bank

19-11-2012 (08:41) - Column

We naderen het einde van het jaar en dus is de financiële wereld volop in beweging. Het nieuwe knab, ‘niet zomaar een bank’ meldt zich niet voor niets in deze periode en ook ‘golden oldie’ ING start het winteroffensief met een nieuwe campagne.
 
Knab laat weten dat de bank uit eigen beweging vanaf je spaarrekening een tekort op de rekening courant aanvult. Maar dat is natuurlijk een soort van zelf verstopte kerstbal. De consument geeft de bank meer vrijheid van handelen en daarvoor wil de bank dan ook nog applaus. Het lijkt me knap lastig allemaal. De knab-commercial raakt los van de zo ingenieus verstopte kerstbal op geen enkele manier het hart. Een gemiste kans en een no go dus voor knab. 
 
Over naar ING dan maar met ‘Oranje is ING’. Nederlandse coryfeeën passeren de revue. Wesley Sneijder, Rutger Hauer en nog een aantal andere kampioenen proberen ons te overtuigen. Het ziet er stevig uit, geloofwaardig ING. Beter dan het nieuwe knab in ieder geval. Maar wil je daarom bankieren bij ING? Nee, dus. Omdat het een bank is die ‘naast de klant’ staat dan, zoals ING zo fier laat weten? Ehhh, nee dus. Want dat is toch de plek waar een bank altijd moet staan? Naast de klant in plaats van tegenover de klant? 
 
Puur reclamisch wint de ING commercial het wat mij betreft dik van knab. Maar daarna houdt het op. Want een goed gemaakte commercial kan de recente verkeerde bewegingen van ING niet voldoende compenseren. De oranje leeuw wint het geenszins van de blauwe Postbank-kanjer van toen. Sterker nog: het dichtbij ‘Giro blauw past bij jou’ past veel meer bij deze tijd dan het afstandelijke ‘Oranje is ING’ van nu.
 
Misschien komt ABN AMRO straks met een positieve uitschieter of komt het ultieme antwoord op de valreep van het jaar toch nog van de Rabobank. We willen niet zomaar een bank tenslotte, we willen een bank die ons vertrouwen waard is. 
 

 


Nicolette Hulsebos

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.