Over en uit
11-05-2009 (10:25) - Column
Dat het drama dat zich afspeelde tijdens Koninginnedag behalve doden, gewonden en talloze trauma’s, ook nog grote gevolgen zou kunnen hebben voor een van ’s lands bekendste adverteerders, drong eigenlijk niet meteen tot me door. Althans, ik was er totaal niet mee bezig. Tot het moment waarop de eerste wrange grappen begonnen te circuleren en ‘Even Apeldoorn bellen’ een afschuwelijk cynische connotatie kreeg. Alles wat aan advertising liep, is meteen stil gelegd, zo meldde een woordvoerder van Centraal Beheer Achmea. De kans is uiteraard groot dat met deze kamikazeactie Even Apeldoorn bellen na 25 jaar net zo abrupt tot een definitieve stilstand komt, als die zwarte Suzuki tegen de Apeldoornse naald. En trouwens, ook Suzuki zal het niet makkelijk krijgen, stond afgelopen weekend in de krant te lezen. De auteur vermoedde dat het Nederlandse volk zich en masse van dit merk zal afkeren en dat zou dan uiteraard weer funest kunnen zijn voor de toch al moeizame autoverkopen. Tot overmaat van ramp introduceerde het merk onlangs ook nog de Suzuki Bandit. Persoonlijk denk ik dat het wat de veronderstellingen met betrekking tot Suzuki wel zal meevallen, al doet de fabrikant er wijs aan de Bandit voorlopig even niet in Nederlands in de markt te zetten. Ten aanzien van de campagne van Centraal Beheer liggen de kaarten naar mijn gevoel echter totaal anders en is de kans zeer reëel dat de Even Apeldoorn bellen-campagne voorgoed tot een verpletterend einde is gekomen. In ons vak in ieder geval dus nog een reden voor treurnis: want welke andere campagne had zo’n lange adem als deze? Welk ander merk wist door te dringen tot de dagelijkse vocabulaire? En hoe groot zijn de kansen dat deze verzekeraar ooit nog met een vergelijkbaar briljant concept zal komen?
Ik weet niets anders te verzinnen dan ‘over en uit’.
Nicolette Hulsebos