Scoren met Gezelligheid
25-09-2016 (21:04) - Column
Tijden veranderen razendsnel, zo wordt ons sinds tijden verteld. Toch lijken sommige dingen nooit te veranderen. De inmiddels 71 jarige Huishoudbeurs trekt in februari 250.000 bezoekers. Daar doet de Libelle ZomerWeek in mei nog een schepje bovenop. Vervolgens hebben we sinds 2016 het LINDA Festival en afgelopen zaterdag was er de TINA-dag, waarbij 26.000 meiden en hun moeders richting Duinrell afreisden.
Hoe komt het toch dat we nog maar met moeite de winkel ingelokt kunnen worden, terwijl we voor een beetje event de hand niet omdraaien? Zonder gezeur gaan we eerst urenlang in de file en vervolgens in de rij staan en voor het entreekaartje hebben we maanden tevoren al betaald.
Als beloning voor zoveel trouw en engelengeduld worden we op de dag zelf verwend met hapjes en drankjes, mogen we tassen vol brochures meenemen van spullen die we toch niet gaan kopen en met een beetje mazzel heb je ook nog iets gescoord ‘voor weinig’ dat thuis ergens achterin een kast verdwijnt om jaren later bij koningsdag door dochter- of zoonlief voor een euro niet te slijten blijkt.
Het toverwoord is ‘gezelligheid’, een typisch Nederlands en door brede lagen van de bevolking gedragen en dus onuitroeibaar begrip. Die gezelligheid geven we van generatie op generatie door en dus is een TINA-dag bij jongen meiden in 2016 nog steeds een hit. De TINA meiden van nu vind je over enkele jaren als Libelle vrouwen of LINDA chicks terug in het volwassen event-circuit.
Zelfs de digital age is niet opgewassen is tegen die typisch Nederlandse gezelligheid. Ik denk dus dat ook retailers die hun middle of the road retail formule weten te verrijken met een ‘gezellig’ regelmatig terugkerend middle of the road event hun merk tot grote hoogte kunnen opstuwen.
Een HEMA dag bijvoorbeeld, wordt volgens mij een instant hit.
Zolang het maar ‘gezellig’ blijft, natuurlijk!
Nicolette Hulsebos