Spruitjes inpakken

20-04-2009 (10:27) - Column

In een bloedheet Concertgebouw in Amsterdam reikten we de allereerste Fonk uit. Voor mijzelf is het nog even wennen en regelmatig verspreek ik me nog. Dan roep ik iets over ‘Identity Matters, ...ehhhh Fonk bedoel ik’. Maar hoewel beide ‘powered bij rw’ zijn, is Fonk zo wezenlijk anders dan wat iM ooit is geweest, dat die fase niet lang zal duren, vermoed ik.
In het Concertgebouw liep ik dus blijmoedig met mijn stapeltje kersverse Fonken onder de arm en duwde her en der onze nieuwe trots onder neuzen. De reacties liepen uiteen van een cynisch ‘nog meer leesvoer’ tot een laaiend enthousiast ‘geweldig’. Over die eerste groep wil ik het niet hebben, die mensen moeten volgens mij gewoon spruitjes gaan inpakken en horen hoe dan ook niet in deze wereld thuis. Het is de tweede groep die niet alleen het vak draagt, maar die ook mij en het Fonk-team vleugels geeft. Over ruim een week ligt de nieuwe, tweede editie op uw mat en hoop ik dat iedereen voelt, wat wij voelen: weg met dat spinrag, weg met de narrigheid, weg moet die crisis. We vertegenwoordigen tenslotte niet het failliet van ons vakgebied, maar de kansen en het succes ervan. Succes, dat bepaald wordt door de mensen die het vak bevolken. En dan kom je automatisch uit bij Fonk: de menselijke maat in marcom.

Nicolette Hulsebos