Tablet-only: geen schijn van kans
21-08-2012 (12:21) - Column
Terwijl wij het in Nederland nog steeds hebben over de ondergang van print, zijn ze ons in de States alweer lichtjaren vooruit. Adweek gooide afgelopen week de knuppel in het hoederhok en stelde de vraag of Tablet-Only publicaties een gewisse dood tegemoet gaan.
Een van de belangrijke oorzaken van het relatief geringe tablet (only) succes tot zover: de adverteerders happen niet of onvoldoende toe om tablet-publicaties als stand alone in de lucht te houden. Diverse mediaspecialisten geven weliswaar aan in het fenomeen te geloven maar willen eerst de kat uit de boom kijken. Ze willen zien hoe tablet publishing zich in de loop der tijd zal ontwikkelen.
En tijd is precies wat veel uitgevers onvoldoende hebben. Als de investeringen de pan uit rijzen en betalende lezers zich onvoldoende aanmelden, terwijl de adverteerders spreekwoordelijk achterover leunen, houdt het immers snel op. Zelfs als je Richard Branson heet.
Ik ben geneigd de boude kop van Adweek ‘Are Tablet-Only Publications Dead? te onderschrijven. Met andere woorden: tablet-only heeft op dit moment geen schijn van kans. De economie heeft te lang de wind tegen en dat maakt dat maar weinigen op een trein durven te springen die op dit moment nog nauwelijks rijdt.
De grootste kansen hebben uitgevers die de èn-èn strategie optimaal benutten en die voldoende middelen hebben om gestaag te investeren. Print in combinatie met, is op dit moment nog steeds de winnende combinatie. En daar gaat de komende drie tot vijf jaar geen verandering in komen.
Nicolette Hulsebos