Tot ziens in Cannes

18-05-2009 (10:10) - Column

Terwijl over een paar weken de ene helft van de reclamemakers naar Cannes afreist, blijft de andere helft thuis. De eerste groep reist over het algemeen een stuk goedkoper dan in de vette jaren het geval was, maar wil voor geen goud het festival missen. Dan maar een tandje minder. We hebben met een crisis te maken tenslotte. De achterblijvers doen dat mokkend en ook al  ‘vanwege crisis’.  Onder die laatste  onder meer de VEA, waarvan de directie meldt dit uit loyaliteit met de leden te doen.

Aan de inkomsten kan van de branchevereniging kan het natuurlijk niet liggen, want ook in crisistijd dienen de VEA-leden uiteraard hun jaarlijkse –behoorlijk dure- lidmaatschap te betalen. En dus vraag ik me af of het niet loyaler en zinvoller zou zijn als de VEA, zoals het een vakvereniging betaamt, gewoon haar leden in Cannes zou vertegenwoordigen en als gebaar naar haar leden het lidmaatschap voor de duur van de crisis van een crisistarief zou voorzien. Daden dus, die in positieve zin iets in de portemonnaie van de leden opleveren, in plaats van woorden die de leden niets anders opleveren dan dat Nederland formeel haar gezicht niet laat zien op het internationale platform dat Cannes toch is. Dat deze omgekeerde actie zou betekenen dat het ‘bedrijf’ VEA de broekriem moet aantrekken, is een logisch gevolg. Maar goed, dat geldt voor ons allen, dus dat zal vast geen probleem zijn.

Tot ziens in Cannes dus maar.
 


Nicolette Hulsebos

Reacties

Beste Nicolette over de broekriem van de VEA hoef jij je geen zorgen te maken. Ons inkomen is direct gekoppeld aan dat van onze leden. Dus hebben zij minder te besteden dan wij ook en andersom. En als er minder geld is dan is het zinvoller een talentvol jong team te sponsoren (zoals we doen), dan dat de directeur in Cannes aanwezig is. Er zullen immers best wel VEA-(bestuurs)leden in Cannes aanwezig zijn en daarmee Nederland vertegenwoordigen. Wat blijft is dat in dit soort tijden ook binnen een vereniging prioriteiten moeten worden gesteld. En wij hebben niet alleen voor jong talent gekozen maar ook voor al diegenen die dit jaar Cannes moeten missen. Wij gaan voor hen een onvergetelijk Cannes Amsterdam organiseren op 16 september! Daarvoor gaan we en daarvoor staan we.
Frans Blanchard @ 18-05-2009 17:24 uur
Mensen mensen, na ruim 20 jaar marketing en communicatie krijg ik toch echt de neiging een ander vak te kiezen. Is er dan niets belangrijker dan Cannes in ons leven? Is het alleen DAAR waar het gebeurt, waar we de inspiratie vandaan halen, waar we de new business binnenhalen en waar we de relaties kunnen 'feteren'? Ik geloof mijn ogen en oren niet. Ik zie met lede ogen al deze discussies aan, t/m een 1/1 pagina redactie in Adformatie. My goodness!

Hebben we het op dit moment zo rustig overdag dat een ieder over de VEA struikelt na deze beslissing?
Hebben we nu echt niets anders te doen dan in ene Cannes tot het ultieme te verheffen, terwijl ik weet - ik was er zelf een aantal keren bij - dat Cannes op diverse momenten niets meer en niets minder is dan een combinatie van ADCN-/SAN-/Effie- en andere feestjes waarbij ik me soms echt afvroeg 'sta ik in een droom of in een nachtmerrie nu een fles champagne weg te drinken'...

Ja ja, creatief werk kijken? Tuurlijk.
Netwerken? Tuurlijk. Dat kan vast niet in NL, bij Dauphine, een agentschap voor freelancers of gewoon op de werkplek zelf.

Ik ben oprecht blij dat de crisis eindelijk daar is, dat kaf van koren wordt gescheiden qua kwaliteit van alle marketing- en reclamemensen. Lagere budgetten dwingen een ieder creatiever te zijn (van creatief tot marketingmanager tot CEO, in welke branche dan ook) en belangrijker: je echt zorgvuldig opgebouwde netwerk van de laatste jaren begint nu te tellen.

Mijn motto: excelleer in je vak door je met passie ervoor in te zetten, dan maak je vanzelf het verschil.
Dit is pas echt de tijd van ´niet lullen maar poetsen´. Ik reken op al mijn vakgenoten!

Grote en zonnige groeten!
Karen Matroos @ 18-05-2009 20:42 uur