Tot ziens in Cannes
18-05-2009 (10:10) - Column
Terwijl over een paar weken de ene helft van de reclamemakers naar Cannes afreist, blijft de andere helft thuis. De eerste groep reist over het algemeen een stuk goedkoper dan in de vette jaren het geval was, maar wil voor geen goud het festival missen. Dan maar een tandje minder. We hebben met een crisis te maken tenslotte. De achterblijvers doen dat mokkend en ook al ‘vanwege crisis’. Onder die laatste onder meer de VEA, waarvan de directie meldt dit uit loyaliteit met de leden te doen.
Aan de inkomsten kan van de branchevereniging kan het natuurlijk niet liggen, want ook in crisistijd dienen de VEA-leden uiteraard hun jaarlijkse –behoorlijk dure- lidmaatschap te betalen. En dus vraag ik me af of het niet loyaler en zinvoller zou zijn als de VEA, zoals het een vakvereniging betaamt, gewoon haar leden in Cannes zou vertegenwoordigen en als gebaar naar haar leden het lidmaatschap voor de duur van de crisis van een crisistarief zou voorzien. Daden dus, die in positieve zin iets in de portemonnaie van de leden opleveren, in plaats van woorden die de leden niets anders opleveren dan dat Nederland formeel haar gezicht niet laat zien op het internationale platform dat Cannes toch is. Dat deze omgekeerde actie zou betekenen dat het ‘bedrijf’ VEA de broekriem moet aantrekken, is een logisch gevolg. Maar goed, dat geldt voor ons allen, dus dat zal vast geen probleem zijn.
Tot ziens in Cannes dus maar.