Twee honden en een bot
07-02-2011 (09:41) - Column
Dezer dagen gaat de kogel door de kerk. Zullen John de Mol en TMG erin slagen het Nederlandse pakket van ProSiebenSat 1 naar zich toe halen? Of gaat een derde met dit been van een slordige miljard euro aan de haal?
Ervan uit gaand dat De Mol en TMG in hun opzet slagen en gezamenlijk eigenaar worden van SBS, Veronica en Net 5, dan heeft De Mol een prima slag geslagen sinds zijn Talpa-avontuur. Een mooie revanche dus, al lijkt deze koele zakenman geen mens voor revanches.
Voor TMG ligt het verhaal weer anders. Het concern is dankzij een eerdere investering in SBS Broadcasting, met 6 procent aandeelhouder in het Duitse bedrijf. De TMG-concernleiding heeft de laatste jaren bepaald niet onder stoelen of banken gestoken de mediabelangen te willen verbreden. Hetgeen heeft geresulteerd in tal van grotere (Hyves) en kleinere (geenstijl.nl) overnames in de nieuwe mediahoek, terwijl het via een 87 procent belang ook meerderheidsaandeelhouder is in Sky Radio. Destijds werd deze ‘verdeel en heers’ strategie door Ad Swartjes uitgestippeld en het is onwaarschijnlijk dat de nieuwe CEO Van Campenhout de door Swartjes ingezette koers zal wijzigen.
Het huidige, boven de markt hangende televisiepakket kan het plaatje voorlopig dus àf maken. Ongetwijfeld zal TMG in de jacht naar de vervolmaking van het portfolio fors voor de zenders in de buidel willen tasten. Daarbij komt, dat het in alle rust kan onderhandelen, nu het bedrijf twee maanden radiostilte in acht dient te nemen voor publicatie van de jaarcijfers in maart. Mooier kan haast niet.
Hoewel: ook Sanoma en de Persgroep zijn volgens geruchten in de markt.