U mag schieten

02-03-2009 (17:06) - Column

16 jaar geleden rolde in maart het 0-nummer van ReclameWeek van de pers. Na de introductie van het eerste echte nummer in april, was een flink aantal mensen in het vak somber gestemd over onze toekomst. ReclameWeek zou het nog geen drie maanden volhouden. Enfin, dat werden dus vijftien jaren in print en inmiddels zit ons eerste jaar als online magazine erop. Deze laatste stap was voor mij als hoofdredacteur en uitgever net zo spannend als het maken van dat eerste magazine van toen. Ik moest wel even dúrven, even van de warme onder de koude douche. Maar ReclameWeek bleek het sterke merk dat ik hoopte dat het zou zijn.
ReclameWeek Online heeft als digitaal magazine niets aan bekendheid ingeboet ten opzichte van de printversie van toen. Zozeer zelfs, dat mijn gevoel zegt, dat het tijd is die bekendheid op nieuwe manieren aan te wenden. Zo is er ook ons maandblad Identity Matters, niet zestien maar wel veertien jaar oud. Sinds RW Online ging, is Identity Matters powered by RW.
IM is een prachtig nichelabel, maar kan ook meer energie gebruiken. Met andere worden: dat waarmee RW groot werd, ontbeert iM in een aantal opzichten nog: niet alleen dingen goed signaleren, maar ook fouten durven maken en mensen aan het denken zetten over een professie. Zeker ook een soort sexyness en een vakinhoudelijke brutaliteit die bij velen regelmatig een glimlach - soms meer een grimlach - op het gezicht tovert. U begrijpt het: nu ik als hoofdredacteur van RW Online en iM weer volop aanwezig ben, wil ik, nee móet ik  die brutaliteit, die sexyness en de glimlach ook met iM naar buiten brengen. Ons decembernummer was de aftrap van vernieuwd elan, de nummers van het nieuwe jaar, meer dan sterke vingeroefeningen.
Maar in januari werd HET IDEE geboren, niet bij mij maar bij een vakgenoot die het er zomaar uitflapte: Identity Matters, de titel, ‘bekt voor geen meter’.
Die gedachte, een andere naam voor het magazine Identity Matters dat inmiddels de gehele breedte van ‘het vak’ dekt, zonder dat de basis van design, vormgeving en cultuur verloren is gegaan. Tijd om ons uit de niche te wurmen en uit te stralen wat we zijn: professionals, liefhebbers van het vak, amusante verhalenvertellers, geweldige interviewers, lefgozers, maar boven alles: liefhebbers van een zeer aantrekkelijke wereld, een wereld namelijk die draait om commerciële communicatie en media in al hun verschijningsvormen.
Alleen nu die naam nog.... En u mag als eerste schieten!

Nicolette Hulsebos
 


Reacties

gefeliciteerd met 16 jaar organisch uitgeven! Ik heb je vraag ook even via twitter doorgezet.
Naam van IM bekt inderdaad niet (associaties met Imperfect, immobiel, etc.). Identity alleen zou al beter zijn, maar ook een struikelwoord om uit te spreken. Maar waar gaat het blad eigenlijk over? dat zou je uitgangspunt moeten zijn.
Over identiteit? Ja, vast wel. En wat nog meer? Het blad is nu nogal gepolijst, alles wat je ziet lijkt af, klaar, professioneel, uitgekristalliseerd. Dat schept afstand en daardoor loopt het achter de ontwikkeling aan, waar het er middein zou moeten staan.
In de stijl van RW zou je wellicht ook meer het proces daarnaartoe willen beschrijven en naast de (mainstream) toppers ook meer de buitenste regionen willen belichten (waar experiment en vernieuwing plaatsvinden). Dan gaat het behalve om identiteit, design, architectuur (brede zin) e.d. vooral ook om ambitie, aspiratie, anarchie (beetje) en dat binnen de stal van RW. Dus ipv van IM: RAW (vul zelf verder maar in).
Theo Meereboer @ 02-03-2009 11:41 uur
Het wordt inderdaad tijd voor verandering, noem het maar 'Nicolette' , sexy, brutaal en het is gebekt. De Linda voor creatieven... ha,ha.
Bart Maes @ 02-03-2009 15:34 uur