Vernieuwend
17-04-2008 (11:47) - Column
Het regent de laatste tijd weer onderzoeken. Het waarom daarvan is me in het geheel niet duidelijk. Neem de InCT Innovatiebarometer. Kennelijk mogen we hieruit dan nu geautoriseerd de conclusie trekken dat de uitgeefbranche te weinig vernieuwend is. Althans, dat vindt de branche tenminste zelf.Je hoeft natuurlijk niet lang te raden wat een logisch vervolg is: een congres waarin tal van goeroes de bladenmakers komen vertellen hoe, hoe vaak en wanneer zich innovatief op te stellen. 495 euro lichter, want dat kost zo’n congresbezoek gemiddeld, mogen de bladenmakers dan al die wijsheden tot zich nemen om na de congresborrel vervolgens geheel gelouterd in hun auto te stappen. De volgende dag worden vol nieuw elan de stoottroepen aan het thuisfront in stelling gebracht. Over vernieuwend gesproken...
Wordt het niet eens tijd dat we wat onderzoek loslaten op al die onderzoekers die de ene open deur na de andere presenteren als baanbrekend nieuws? Dan kunnen de opdrachtgevers van de marktonderzoekbranche op hun beurt fijn een prijs in het leven roepen om het meest innovatieve marktonderzoekbureau te bekronen. Hetgeen ook al weer geheel niet vernieuwend is, natuurlijk. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Help! Kan iemand mij uitleggen wat de inhoudelijke lading van het woord ‘vernieuwend’ tegenwoordig nog waard is?
Nicolette Hulsebos