Waar zit die kat?

13-02-2008 (10:33) - Column

Gisteren meldde Monsterboard dat het aantal vacatures drastisch daalt en dat is op zich vanuit economisch perspectief geen fijn bericht. De doemdenkers onder ons zien de recessie opnieuw met rasse schreden dichterbij komen. De marketeers overwegen de marketingbudgetten voorlopig toch maar even te bevriezen en in de loop van het voorjaar de kat uit de boom te kijken. Daarvan schieten de reclameheren en dames in de stress, want wat moeten al hun mensen doen gedurende die kat-uit-de-boom-kijk periode?

Enfin, vandaag bracht gelukkig redding, want Total Jobs claimt een explosieve groei in online recruitment, hetgeen niet direct haaks staat op de sombere berichtgeving van Monsterboard, maar er is natuurlijk wel een verband. Ondertussen zou je hier ook de conclusie uit kunnen trekken om die kat dus gewoon maar even in de boom laten zitten en aan het werk te gaan. Maar ehhh, wat staat ons morgen dan weer te wachten? Kat in de boom of toch maar weer eruit?

Wat in elk geval duidelijk lijkt, is dat dit geen periode is voor twijfelaars, want die komen gezien de dagelijks wisselende berichtgeving van pure stress hoe dan ook niet meer in beweging. En voor de afzenders van de berichtgeving geldt: misschien is het een wijs besluit om je eerst eens af te vragen of het verstandig is op elkaars persberichtjes te reageren. Het is een gegeven dat je nieuws kunt creëren, maar laat het dan op zijn minst zinvol nieuws zijn.


Nicolette Hulsebos