Waarom in-house productie (meestal) zinvol is

02-12-2015 (09:00) - Column

In de meeste gevallen ben ik geneigd om weg te blijven van nieuwe trends in de industrie. We willen allemaal het nieuwste en wijzen regelmatig dingen af onder het mom van nieuwe ontwikkelingen. Ik loop al lang genoeg mee om te weten dat veel ontwikkelingen die ‘alles zullen gaan veranderen’ uiteindelijk vaak een minimale impact hebben.

Maar er is een uitzondering. Met trots kan ik zeggen dat we alle twijfels achter ons hebben gelaten en een volwaardig lid zijn. Ik heb het over de opkomst van in-house productie bij reclamebureaus. Veel bureau’s hebben het er over, andere zijn in de beginfase en weer andere, zoals Amsterdam Worldwide, zijn er al druk mee bezig.

Ongeacht je houding ten opzichte van deze ontwikkeling, wordt ons gedrag ook bepaald door de behoefte van de klant. De grootste behoefte lijkt ‘sneller en goedkoper’ te zijn. Sneller omdat we tegenwoordig zulke grote hoeveelheden aan informatie consumeren dat dingen niet lang ‘interessant’ blijven. Goedkoper, omdat iemand besloten heeft om de financial controller uit te nodigen bij klantpresentaties.

Maar ik zeg bewust goedkoper en niet goedkoop. Efficiëntie maakt je goedkoper – compromissen sluiten maakt je goedkoop. Goedkoop is nog steeds de vijand.

Ons meest recente werk voor Perricone MD was een in-house productie. Waarom in-house? Omdat dat het antwoord was op de vraag om een zo goed mogelijk eindresultaat te behalen. (Nog opvallender is dat het ook in-house is geregisseerd – maar dat is meer een eigenaardigheid vanuit ons dan dat het een trend is). 

Ter verduidelijking; ik suggereer zeker niet niet dat in-house altijd de juiste oplossing is. Maar op sommige momenten is het absoluut de beste manier van werken. Waarom?

Als het goed is heb je een relatie met je klant die gebaseerd is op vertrouwen. Je hoeft ze soms niet te vragen om dat vertrouwen door te trekken naar mensen met wie ze geen relatie hebben - zoals een productiebureau. Daarom moet je in staat zijn om de klant in het diepe te laten springen – een vereiste voor bijna elk goed stuk werk.

Na maanden of jaren van samenwerken begrijp je de klant van binnen en buiten en kan je goed uitschatten wat de juiste koers is. Dit kan simpelweg niet tot stand komen gedurende de korte periode die je samenwerkt ten tijden van een productie.

In-house productie is sneller – en niet alleen wanneer je kijkt naar de totale productietijd. Het geeft je ook een bepaalde wendbaarheid die er voor zorgt dat je gemakkelijk nieuwe mogelijkheden kunt ontdekken.

Een kleinere en meer gefocuste groep hebben klanten het gevoel dat je meer betrokken bent en open staat voor het opbouwen van een relatie. Omdat het project zo dicht bij huis blijft heeft de klant het gevoel meer betrokken te zijn.  Omdat er minder lagen zijn is er ook een kleinere kans dat dingen misgaan of informatie verloren gaat.
Wanneer al deze dingen op een goede manier worden afgehandeld leidt dit onmiddellijk tot beter werk. Uiteraard brengt in-house productie ook de nodige uitdagingen met zich mee. De intensiteit van een project is veel groter en zal veel van je vragen. Time management kan een behoorlijke uitdaging zijn. Ook is de buffer tussen de klant en de film kleiner. Met de verkeerde klant kan dit een risico zijn. Kies daarom je in-house projecten met zorg uit.

En dan eindelijk het terugkerende thema ‘sneller en goedkoper’. Klanten zullen niet altijd het verschil weten tussen goedkoper en goedkoop. Wanneer je de grens naar goedkoop over gaat lijkt alles verloren te gaan. Als ze op zoek zijn naar goedkoop dan kunnen ze beter ergens anders heen gaan.

Er zullen zich genoeg gelegenheden voordoen waar het niet gepast is om producties in-house te doen. Een vaardigheid die je absoluut moet hebben is om deze projecten te herkennen. Complexe producties zullen nog steeds uitgevoerd moeten worden door professionele productiebureau’s. Dat is nog steeds de realiteit. Ook zijn er regisseurs waar je mee zou willen werken die alleen via een productiebureau bereikbaar zijn.

Productiebureaus zullen hun waarde niet verliezen omdat we absoluut niet zonder ze kunnen. Maar de realiteit is wel dat de taart inmiddels verdeeld wordt onder verschillende partijen.

Richard Gorodecky
ECD bij Amsterdam Worldwide