We maken er een soap van!

12-03-2013 (08:17) - Column

De afgelopen dagen was Sanoma volop in het nieuws. Dit keer niet als uitgever, maar vooral als investeerder en grootaandeelhouder van SBS. 
 
Liet Sanoma-directeur Dick Molman eerst weten dat het vertrek van SBS-touwtrekster Georgette Schlick voor hem min of meer als donderslag bij een weliswaar niet heldere hemel kwam, amper een dag later meldde dezelfde Molman dat Schlick heeft moeten opstappen ‘omdat SBS niet snel genoeg groeit’. En zo trappen we de ene na de andere deur in, zonder dat er zoden aan wat voor dijk dan ook in zicht zijn.
 
Ondertussen lezen we in het weekend in de landelijke dagbladen dat Talpa, dat naast Sanoma aandeelhouder is, SBS vooral als testtuin heeft ingezet en als cherry on the cake kunnen we in Benelux Equity Daily van ABN AMRO kennis nemen van het feit dat Sanoma met slim punnikwerk een fikse afschrijving op de goodwill van SBS heeft weten te vermijden. Dit laatste wordt dan weer volmondig ontkend door de woordvoerder van Sanoma, want zo stelt zij: ‘in het annual report zijn we transparant in alle opzichten’. Sinds wanneer sluit transparantie slim punnikwerk uit?
 
Enfin, duidelijk is dat de soap rond dè Sanoma-investering van 2011 zo langzamerhand compleet is. En dat is voor een onderneming die in moeilijke tijden zijn brood primair moet verdienen met het uitgeven van bladen, in geen enkel opzicht goed nieuws. 
 
Aan de andere kant: misschien ziet John de Mol in dit alles nog een leuk idee voor een nieuwe successerie van eigen bodem. Met als testtuin uiteraard SBS. 
 
 
 

Nicolette Hulsebos

Reacties

Misschien toch maar een flesje wijn nemen voor je zoiets optikt.
Jodocus @ 11-03-2013 23:58 uur
Een flesje wijn MINDER bedoel ik. HIPS!
Jodocus @ 11-03-2013 23:59 uur