We zitten er warmpjes bij. Of toch niet?

06-07-2015 (07:28) - Column

Warmer dan 30 graden was het toen de Tour in Utrecht van start ging. En ondanks die hitte zat Nederland zaterdag massaal voor de televisie.
 
Maar liefst 1.541.000 mensen zaten vanaf een uur of drie voor de buis. Op zulke momenten blijkt het old school medium, zelfs als de mussen dood van het dak vallen, een onweerstaanbare aantrekkingskracht uit te kunnen oefenen. Hoeveel mensen op hun second screen ondertussen andere dingen aan het volgen waren, vermeldt het SKO, de leverancier van de kijkcijfers, helaas nog niet. 
 
Hoewel dat een minpuntje is, doet dat nog niets af aan het feit dat het massamedium TV op momenten die er toe doen, nog steed staat als een huis. Dat de (verre) toekomst wellicht een ander beeld laat zien, kan zijn, maar vooralsnog zou ik, als ik adverteerder was, me nog eens goed op mijn hoofd krabben voor ik TV als minder relevant terzijde zou schuiven ten faveure van (bijvoorbeeld) social media.
 
We weten allemaal dat social als reclamemedium niet direct zorgt voor meer omzet. Maar ondanks het feit dat iedere adverteerder tegenwoordig juist daarop aast, wil diezelfde adverteerder nog steeds pertinent ‘iets’ op de social media. Oók als de marketeers in kwestie hun bureau niet kunnen vertellen, wat ze daar feitelijk te zoeken hebben. 
 
De angst de boot te missen (wat voor boot dan ook) zit zo diep geworteld, dat de adverteerder bereid is daaraan veel zinloze reclame-euro’s uit te geven. Dat is triest in een tijd waarin tegelijkertijd iedere marketing- en  reclame-euro eindeloos wordt omgedraaid. Wat dat betreft zitten we er ondanks de tropische temperaturen nog steeds bepaald niet warmpjes bij.
 

Maar ik durf te wedden dat de Nederlandse exploitanten die TV-zendtijd verkopen, geen zin hebben zich daarover juist nu het hoofd te breken. Gelijk hebben ze. Voor heel even, dan. 


Nicolette Hulsebos

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.