What’s going on in retailing?

12-05-2015 (07:17) - Column

Terwijl ‘modale’ warenhuizen als V&D en HEMA volop in de vechtmodus zitten, komt er in het upperclass-segment een spectaculair, nieuw initiatief aan. In 2016 opent het boetiek-warenhuis Haussmann op een steenworp afstand van de hoofdstedelijke flagshipstore van De Bijenkorf haar deuren. 
 
Haussmann is, anders dan de naam suggereert, een initiatief van Nederlandse investeerders en het kan niet anders dan dat deze ondernemers met hun kennis van de Nederlandse (of liever gezegd Amsterdamse) markt, kansen en bedreigingen zorgvuldig hebben afgewogen. 
 
Los daarvan voelt een dergelijk prestigieus project als een economische opsteker van jewelste na al die jaren van recessie. Misschien is dit wel het signaal waar minder moedige retailers en ondernemers moed uit putten en zal 2015/2016 het keerpunt blijken te zijn waarbij de doemdenkers het definitief afleggen tegen de optimisten. 
 
Ik twijfel er overigens niet aan dat er nog wel wat old school retailers gaan sneuvelen, maar je kunt dat ook zien als collateral damage op weg naar een nieuwe werkelijkheid in retail. Die nieuwe werkelijkheid zal naast een snel groeiende online aanwezigheid, ook ruimte bieden voor perfect uitgevoerde (flagship)stores, waarbij maximaal aan de tactiele wensen (niet alleen zien, maar ook kunnen voelen en beleven) van de consument wordt voldaan. 
 
En dan heb ik het echt niet alleen over flagshipstores in het luxe segment. Want geen enkele digitale winkel kan wedijveren met de geur van een volrijpe tomaat of echt hout in een houthandel waar zacht, stoffig strijklicht de strijd aanbindt met de jachtige wereld buiten. 

Dit klinkt misschien wat al te romantisch, maar wie zich realiseert dat de eerste bouwketen zich al heeft gemeld om opnieuw in hartje Amsterdam de deuren te openen, weet dat de gedachte van een nieuwe balans tussen online en offline winkelen dichtbij is. 


Nicolette Hulsebos

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.