Who’s next?
27-01-2015 (07:17) - Column
We hebben Blue Monday nog maar net achter de rug of we mogen op voor de cijferparade van 2014. Een onderwerp waarop menig CFO gedurende de kerstdagen overuren draaide en een periode waarin accountants en fiscalisten zich in de handen wreven. Kassa!
Maar goed, nu is het dan zover en mag het grote publiek kennis nemen van de prestaties van onder andere Microsoft, Philips, Procter & Gamble, Yahoo, Pfizer, Facebook, Sligro en H&M. En dit is nog maar een greep uit de ondernemingen die deze week verantwoording afleggen over hun prestaties in 2014. Daarna begint het grote afwachten. Wat doet de beurs, wat doen de banken, wat doet de pers? Alle ogen richten zich op de Kwatta’s van de financiële wereld. Wordt het thumbs up of wordt het toch thumbs down?
Leuk allemaal natuurlijk, maar belangrijker is wat mij betreft de vraag wat de consument in 2015 gaat doen. Het herkauwen op een jaar dat voorbij is, is best belangrijk, maar verandert niets aan de huidige situatie van onze economie. Het gecijfer over het vorig jaar bevat voor bankiers en beleggers meestal weinig geheimen en is niet meer dan een paringsdans in de opmaat van alweer een nieuw zakelijk jaar.
Persoonlijk kijk ik vooral uit naar de prestaties van Facebook in 2015. Komen ze met voldoende vernieuwingen om jongeren ook het komend jaar aan zich te binden? Of gaan we kennismaken met de kickstart van andere social media in de nadagen van een medium dat ‘we allemaal op de middelbare school gebruiken omdat het cool was’, maar dat nu wordt gezien als een ‘ongemakkelijk familiediner waar we niet weg kunnen.’ Tot op heden legden Hyves en MySpace het heel snel af.
Nicolette Hulsebos