Wie durft?

03-09-2012 (00:00) - Column

Aanstaande donderdag ligt de nieuwe glossy Gooisch... als lifestyle in het schap. Gaat het uitgever Peter Contant en hoofdredacteur Rob van Vuure lukken om deze titel succesvol de wereld in te schoppen? Is het duo voldoende tijd gegund om in het druk bevolkte schap te overleven?

Eigenlijk heb ik daarover niet zoveel twijfels. Beide mannen hebben een wereld aan ervaring en kennis in hun rugzak en ook niet onbelangrijk: ze hebben durf en beschikken over een grote dosis relativeringsvermogen.


Wat wel zorgen baart, is dat de adverteerder nauwelijks voor wat voor initiatief dan ook te porren is. Daar kan geen Contant of Van Vuure wat aan veranderen. ‘We’ durven niet en dus gokken we op paarden die we allang kennen en zelfs bij die paarden onderhandelen we en passant ook nog over de prijs van het vlees. Niet per kilo, maar per ons.


Daarbij komt ook nog dat de rol van een flink aantal mediaplanners aan een oppepbeurt toe is. Moe gestreden en vaak terug gefloten, is het animo eruit. Waarom strijden voor wat nieuws als je op voorhand denkt te weten dat een ‘nee’ je deel zal zijn?


Wie weet het grote verhaal nog over het voetlicht te brengen zonder ondersteuning van eindeloze cijferreeksen en verkoopcijfers?. Wie heeft in dit vakgebied de autoriteit om te zeggen: geloof mij nou maar, dit initiatief (online of offline) is top en dat màg je gewoon niet aan je voorbij laten gaan. Waar zijn de professionals die hun cijfers op een rij hebben maar die ook weten wanneer het buikgevoel moet prevaleren? Ik kan ze op de vingers van één hand tellen en zelfs dan nog moet ik heel erg mijn best doen. Het is tijd voor vernieuwing. Wie durft?

Nicolette Hulsebos
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.