Wie wil er nog mosterd na de maaltijd?
20-02-2012 (08:36) - Column
Afgelopen dagen was het weer eens glashelder: de macht van de televisie als medium is nog steeds ongebroken. Natuurlijk: internet pikte het nieuws rondom het skiongeluk van prins Friso razendsnel op, maar de kijkcijfers bewezen dat de ingelaste extra nieuwsuitzendingen miljoenen kijkers trokken. Kennelijk is het ook nu nog steeds zo, dat als er ‘groot actueel nieuws’ is dat verdere duiding nodig heeft, als eerste de televisie aangaat om meer informatie en verdieping te krijgen.
Ondertussen vraag ik me af of de dagbladen in de losse verkoop ook van dit nieuws hebben ‘geprofiteerd’. Vertrouwt de consument nog steeds op de krant als hij duiding wil zoals hij op de televisie vertrouwt? We zullen het pas weten als het HOI ergens in mei of juni afkomt met de cijfers van het eerste kwartaal van 2012. Eigenlijk is dat toch iedere keer weer een flinke pot mosterd na de maaltijd. En trouwens, dan weten we het nòg niet precies. Dat moet toch sneller en accurater kunnen, denk ik dan. Waarom komen de dagbladen niet zelf wekelijks of maandelijks desnoods actueel met hun oplagecijfers naar buiten? Zeker als er over de oplageontwikkeling zoals nu wat te melden is, zou dat de moeite waard kunnen blijken. Het argument dat er niet correcte oplagecijfers gecommuniceerd zouden kunnen worden, valt op diverse manieren makkelijk te ondervangen.
Nog een belangrijke vraag is natuurlijk of de mediaplanners op dergelijke snelle oplagerapportages van de dagbladen zitten te wachten en of ze de eventueel snelle dagbladupdates zullen oppikken. Dat het mogelijk meer werk oplevert omdat er (veel) meer rapportages verwerkt moeten worden, is in mijn ogen geen argument om ervan af te zien. Dat het meer transparantie oplevert in een moeilijk marktsegment, dàt is volgens mij pas een argument. Om aan te haken dan welteverstaan. En laten we eerlijk zijn: wie zit er nog te wachten op de potten mosterd na de maaltijd van het HOI?
Nicolette Hulsebos