Bruut Amsterdam zet virtual production in voor clip Nederlandse inzending Eurovisie Songfestival

02-03-2023 (08:30) - Creatie

Productiemaatschappij Bruut Amsterdam produceerde de videoclip van van de Nederlandse inzending voor het Eurovisie Songfestival in Liverpool Burning Daylight, in samenwerking met regisseur Gregory Samson. De videoclip werd grotendeels gemaakt met een van de meest innovatieve technieken in de filmwereld: virtual production.

De videoclip toont twee verschillende pijnlijke gebeurtenissen uit de levens van het artiestenduo Mia en Dion. Het ene verhaal gaat over het einde van de relatie tussen Dion en zijn ex-partner, het andere over de scheiding van de ouders van Mia. De pijnlijke gebeurtenissen zijn de verbindende factor in de videoclip: “We ervaren allemaal verdrietige momenten in ons leven. Die universele pijn wilde ik in deze clip verbeelden. Mia en Dion zijn hetzelfde personage, maar dan in een parallel universum”, zegt regisseur Gregory Samson.

De combinatie van verschillende locaties, een hoge tijdsdruk en de strikte geheimhouding van het nummer, maakte de productie van de videoclip een ambitieus project. “We hadden slechts drie weken de tijd om deze productie van de grond te krijgen. Die verschillende locaties hadden we nooit in dat tijdsbestek kunnen bouwen. Bovendien was dat veel te duur geweest”, aldus executive producer Deniz Alkaç van Bruut Amsterdam. Het productiehuis ging op zoek naar een alternatief. “We moesten creatief zijn. Om de uitdagingen te tackelen hebben we gebruik gemaakt van virtual production”, vervolgt hij.

Het maakproces van de videoclip is in een korte documentaire van 5 minuten vastgelegd:

Burning Daylight / Behind The Scenes from Bruut Amsterdam on Vimeo.

Over virtual production

Virtual production is de verzamelnaam voor het proces waarbij de fysieke en digitale wereld elkaar kruisen: het combineren van een 3D-achtergrond met een fysieke voorgrond. Gigantische LED-schermen maken het mogelijk om elke plek achter de set fotorealistisch en in hoge resolutie te projecteren. LED-schermen stralen licht uit dat terugkaatst in de set en het onderwerp ervoor ‘verlicht’. “Je creëert als het ware een gamewereld die real-time wordt gerenderd. De camerapersoon is de controller en bepaalt ook waar naartoe wordt gekeken, met perspectieven die altijd kloppen”, aldus Nils Pauwels van ReadySet Studios.