Zalando lanceert eerste collectie met aangepaste mode voor mensen met een beperking

19-10-2022 (11:38) - Design

Zalando lanceert zijn eerste collectie aangepaste mode die bestaat uit meer dan 140 kledingstukken, schoenen en accesoires. Deze worden aangeboden door Zalando’s private labels Zign, Pier One, Anna Field, Yourturn en Even&Odd.

De aangepaste kleding, schoenen en accessoires spelen in op de behoeften van mensen met een beperking, en is bewust ontworpen om toegankelijk te zijn voor mensen met permanente of tijdelijke beperkingen. Het assortiment bestaat uit mannen- en vrouwenkleding en schoenen, en is verkrijgbaar in alle 25 Zalando-markten. De speciale collectie is onderdeel van Zalando’s ambitie om voor 2025 een inclusief assortiment en een inclusieve ervaring te bieden aan ondergerepresenteerde groepen.

Aangepaste merkkleding

Zalando voegt ook Tommy Hilfigers Adaptive collectie, gericht op mensen met een beperking, toe aan het assortiment in negen landen: in Nederland, België, Duitsland, Zwitserland, Frankrijk, Polen, Italië, Oostenrijk en Denemarken. Deze collectie bestaat uit 130 ontwerpen voor volwassenen en kinderen en is binnenkort volledig beschikbaar op Zalando.nl; de eerste producten zijn al verkrijgbaar. 

Gap in de mode-industrie

De ontwerpen in de collectie bevatten items die aangepast zijn aan zittend rolstoelgebruik, kledingstukken die gevoelig voor de huid zijn, producten met gemakkelijke sluitingen en die geschikt zijn voor het dragen van protheses of verbanden. Sara Diez, VP Category Women and Private Labels bij Zalando, zegt: "We zien een gap in de mode-industrie, want het vinden van modieuze aangepaste kleding is nog steeds een uitdaging voor mensen met een beperking. Door aangepaste mode-collecties te introduceren, hopen we bij te dragen aan het oplossen van deze uitdaging en op één plek een grote selectie stijlvolle aangepaste mode aan te bieden. We willen leren van de gemeenschap van mensen met beperkingen en onze partners inspireren, om onze klanten met een beperking een betere ervaring te bieden en mode nog inclusiever kunnen maken.” Om de collecties onder de aandacht te brengen heeft Zalando de marketingcampagne "Vier wat jou uniek maakt" gelanceerd waarin mensen met een beperking centraal staan.