Omzet supermarkten omhoog
11-06-2010 (09:50) - Economisch
De omzet in supermarkt en food service is in 2009 met 2,6% gestegen naar 31,2 miljard euro. De omzet in supermarkt en food service is in 2009 met 2,6% gestegen naar 31,2 miljard euro. Dit is bijna volledig volumegroei omdat er geen of nauwelijks sprake is van prijsstijgingen. De consument heeft dus daadwerkelijk meer voor haar euro gekregen.
‘Ook de komende jaren voelt de consument de gevolgen van de crisis in zijn portemonnee. Voor de consument, onze klant, bestrijden we daarom zo veel mogelijk nieuwe regels of heffingen. Het CBL roept het nieuw te vormen Kabinet op om juist met maatregelen te komen die de economie stimuleren. Dus geen btw-verhogingen en uitbreidingen van de statiegeldregelingen, maar laat onze klanten hun boodschappen kunnen doen op tijden en dagen die hen goed uitkomen. Laat de locale winkeliers samen met de gemeente bepalen of een winkel op zondag open mag, daar is geen Haagse regelgeving voor nodig’, aldus Dick Boer, voorzitter van het CBL vanmiddag bij de presentatie van het CBL-jaarverslag in het Kurhaus te Scheveningen.
Uit het onderzoek ConsumentenTrends 2010 van EFMI Business School dat vandaag tijdens de presentatie van het CBL Jaarverslag wordt gepresenteerd blijkt dat 80% van de supermarktklanten die op zondag boodschappen kunnen doen, blij zijn met deze mogelijkheid.
Verder roept CBL-voorzitter Boer de agrarische sector en fabrikanten op tot samenwerking: ‘Wij zijn als supermarkten een betrouwbare handelspartner waarmee je kunt samenwerken! Wij kennen de klant en haar wensen. Samen met boeren, tuinders en fabrikanten kunnen we werken aan innovatie en het realiseren van toegevoegde waarde voor de consument. Daarmee kun je de consument verleiden. Kijk dus hoe je samen kunt werken. Hoe je samen in kunt spelen op de consumentenbehoefte aan genieten en gemak. Voor smakelijke, gezonde en duurzame producten is er altijd plaats in de Nederlandse supermarkten.’ Uit ConsumentenTrends 2010 blijkt dat 77% van de supermarktklanten het leuk vindt om nieuwe producten uit te proberen. 40% is ook bereid meer voor deze producten te betalen.