Recordomzet Bol.com

01-02-2011 (07:38) - Economisch

Bol.com heeft het jaar 2010 afgesloten met een recordomzet van 318 miljoen euro, een groei van meer dan 40 miljoen euro ten opzichte van 2009 (278 miljoen euro). In totaal bestelden meer dan 3 miljoen klanten 16 miljoen artikelen in het kalenderjaar 2010. De sterkste groei werd gerealiseerd in de categorieën elektronica, speelgoed en digitale boeken. De verkopen aan Belgische consumenten verdubbelden na investeringen in snellere levering en lokale betaalmethoden. Bol.com breidde zijn assortiment verder uit, onder meer door de lancering van tweedehands muziek, dvd’s en games, de introductie van Duitse, Franse, Italiaanse en Spaanse boeken en het verbreden van het elektronica-assortiment met monitoren, desktops en tablet-computers zoals de iPad. Ook de investeringen in de ontwikkeling van mobiel internet betekenden een ongekend succes. Bol.com heeft in 2010 de Thuiswinkel Awards gewonnen in de categorieën ‘Speelgoed, hobby en cadeau’, ‘Boeken en tijdschriften’ en ‘Cd’s, dvd’s en games’, en werd uitgeroepen tot beste winkel van Nederland (OC&C Strategy Consultants, oktober 2010).

Boeken blijven voor bol.com de grootste productgroep. Deze groep heeft in 2010 sterk bijgedragen aan de groei, zowel door het realiseren van stijgende marktaandelen in Nederlandse en buitenlandse boeken als door een explosieve stijging in de verkoop van digitale en tweedehands boeken. Zo verdrievoudigde de verkoop van digitale boeken sinds de introductie in 2009. Bol.com is met afstand marktleider in de markten voor digitaal lezen en tweedehands boeken.

De productgroep elektronica, met onder andere notebooks, televisies en gameconsoles, heeft in 2010 een hoge vlucht genomen en is nu, na boeken, één van de grootste categorieën bij bol.com. Op basis van het succes van de notebook-verkoop breidde bol.com afgelopen jaar zijn computerassortiment uit met desktops, losse monitoren en tablet-pc’s zoals de iPad en de Samsung Galaxy Tab. Hoewel de markten voor muziek, dvd’s en games in 2010 onder druk stonden, wist bol.com ook in deze categorieën een sterk stijgend marktaandeel te realiseren.
 


Bureaus

Media

Marketing