Rotterdammers en Fransen besturen AEX

10-02-2011 (09:18) - Economisch

Economen en bedrijfskundigen van de Rotterdamse Erasmus Universiteit verstevigden afgelopen jaar hun greep op de 25 belangrijkste Nederlandse bedrijven. Hun grootste concurrenten komen uit onverwachte hoek: het percentage Fransen in de top van de AEX blijft maar stijgen. Dat blijkt uit het tweede Intermediair-onderzoek naar de studieachtergronden van alle raad-van-bestuursleden en commissarissen van de 25 AEX-bedrijven (het eerste Intermediair-AEX-onderzoek verscheen vorig jaar rond deze tijd). De Rotterdamse Erasmus Universiteit blijkt hofleverancier voor zowel de 53 Nederlandse AEX-bestuurders als voor de 80 Nederlandse AEX-commissarissen. Het gros van hen heeft er economie gestudeerd. Het aantal Rotterdamse raad-van-bestuursleden is verder gestegen ten opzichte van vorig jaar.

Uit het Intermediair-onderzoek blijkt verder dat het aantal AEX-bestuurders met een Nederlands paspoort in 2010 licht gegroeid is, van 52 naar 53, en het aantal buitenlanders met één gedaald naar 60. Dat lijkt een trendbreuk, want het aantal buitenlandse bestuurders steeg door globalisering en fusies met buitenlandse bedrijven (denk aan Air France-KLM) de jaren daarvoor juist sterk. De Eindhovense hoogleraar organisatiekunde Mathieu Weggeman vermoedt dat die hernieuwde belangstelling voor Nederlandse bestuurders met de crisis te maken heeft: ‘Nederlandse bestuurders zijn geen grote leiders, geen ondernemers, maar ze kunnen wel goed op de centen letten en de continuïteit van een bedrijf garanderen. Daarom is Nederland ook best goed uit de crisis gekomen.’

Al daalde het aantal buitenlandse AEX-bestuurders licht, met hun afkomst is wel iets opvallends aan de hand: er verschijnen al maar meer Fransen aan de top van het Nederlands bedrijfsleven. Vormden Fransen met 19 bestuurders in de AEX vorig jaar al ruim de grootste groep; hun aantal steeg dit jaar tot 20. Engelsen en Amerikanen (de nummers twee en drie) blijven daar met 12 en 9 ver bij achter.

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Marketing