Sparen via Facebook nog taboe
02-03-2011 (09:19) - Economisch
Uit onderzoek van online financiële dienstverlener MoneYou blijkt dat ruim de helft van de Nederlandse spaarders (57%) vindt dat je nooit online moet delen waarvoor je spaart. Ruim 1 op de 4 Nederlanders (28%) deelt deze mening echter niet. Vooral de internetgeneratie, van 18 tot 34 jaar, heeft hier minder moeite mee. Uit het onderzoek blijkt dat 1 op de 5 een toegevoegde waarde ziet van sparen met anderen via social media als Twitter, Hyves, Facebook of LinkedIn.
‘Elke generatie kijkt anders tegen sparen aan’, licht Frank Verkerk, Algemeen Directeur bij MoneYou, toe. ‘De internetgeneratie maakt dagelijks gebruik van het snelgroeiende social media. Zij delen nu al een groot deel van hun leven online. Voor hen is het internet gemeengoed en zal sparen via social media de normaalste zaak van de wereld worden.’ Het onderzoek is in opdracht van MoneYou uitgevoerd door Ruigrok | Netpanel.
Ook het sparen via een mobiele applicatie vindt meer draagvlak onder de jongere generatie. 42% geeft aan dat dit kan helpen om bewuster te sparen. Iedere maand een herinnering aan je spaardoel, bijvoorbeeld per e-mail, zou hierbij volgens 1 op de 5 een handig hulpmiddel zijn. 55-plussers zien echter minder het nut in van deze hulpmiddelen. Slechts 5% geeft aan dat een mobiele applicatie behulpzaam kan zijn en een digitale herinnering is slechts voor 2% van deze generatie wenselijk. In de leeftijdscategorie 35 tot 54 jaar bedraagt dit respectievelijk 9% en 10%. ‘Het onderzoek toont aan dat sparen via nieuwe of sociale media nu nog niet voor elke generatie is weggelegd. Maar dit kan in de komende jaren snel veranderen nu er bijvoorbeeld meer en meer smartphones op de markt komen. Wij verwachten dat ook babyboomers hier snel mee zullen gaan experimenteren’, aldus Verkerk.