Voedselschandalen beïnvloeden koopgedrag

24-09-2013 (08:36) - Economisch

Een groot deel van Nederland maakt zich zorgen over voedingsmiddelen die negatief in het nieuws zijn geweest. En dit beïnvloedt direct ons koopgedrag. Vooral gerookte zalm (29%) en kip (26%) worden minder gekocht. Aan het Foodonderzoek 2013 deden ruim 2.200 consumenten mee, zo blijkt uit een onderzoek van Newcom Research & Consultancy in opdracht van de Persgroep Advertising naar de beleving van voeding en voedselveiligheid.
 
De voedselfraudes van de afgelopen tijd zijn Nederlanders niet ongemerkt voorbij gegaan. De paardenvlees affaire is bij 98% van het publiek bekend, de Plofkip bij 94%. Ook de besmette gerookte zalm (79%) en de fraude met eieren (77%) staan bij de meerderheid op het netvlies. 
 
De zorgen zijn dan ook aanzienlijk: maar liefst 67% van de consumenten maakt zich (in enige mate) zorgen in de supermarkt over voedingsmiddelen als deze  negatief in het nieuws zijn geweest. Opvallend is echter dat de verantwoordelijkheid voor voedselveiligheid door consumenten vooral bij voedselproducenten (45%) en overheid (27 %) wordt neergelegd. De supermarkt (11%) en de consument zelf (14%) krijgen minder verantwoordelijkheid toegedicht.
 

In 2013 blijkt dat het prijsbewustzijn (nog) verder omhoog is gegaan ten opzichte van vorig jaar. Zo let 59% van de Nederlanders nog meer op de prijzen in supermarkten (2012: 51%). Gezonde voeding neemt bovendien een grotere rol in het boodschappengedrag (47% t.o.v. 27% in 2012) en men koopt (nog) minder snacks en zoetwaren (57%).  


Reacties

Sinds wanneer is de plofkip 'voedselfraude'?? Is gewoon legaal kippenvlees dat onder strenge EU-normen wordt geproduceerd door legale boeren
Caroline @ 24-09-2013 15:15 uur

Bureaus

Media

Marketing