2010 topjaar voor joint promotions

04-02-2011 (09:23) - Marketing

2010 is in alle opzichten voor joint promotions een recordjaar geworden.  De invloed van de financiële crisis op het aantal joint promotions is ook in 2010 enorm geweest. Als we de laatste drie jaren ten tijde van de crisis met elkaar vergelijken, steekt 2010 er met kop en schouders bovenuit. Voornamelijk in de branches die het hardst getroffen zijn (financiële dienstverlening, automotive, meubelbranche), is het aantal joint promotions relatief gezien flink gestegen.

Promotional Partners, onderdeel van retailcommunicatiebureau Kega, registreerde in 2010 in totaal maar liefst 6.503 landelijke joint promotions. Het is voor het eerst in de historie (het aantal joint promotions wordt sinds 1995 geregistreerd) dat het aantal joint promotions in Nederland boven de 6.500 grens uitstijgt. Alleen in 2009 werd de grens van 6.000 overschreden (6.194). Ook met de promoties op maandbasis is een record behaald. In mei en juni 2010 zijn er resp. 723 en 728 joint promotions gevoerd. Het record stond op 600 acties in oktober 2009.

Opvallend is de daling binnen het aantal kansacties. In 2010 bevatte 52% van het aantal joint promotions een kanselement (t.o.v. 59% in 2009). Circa 23% hiervan was prijsactie (20% in 2009). Prijsacties zijn acties die directe korting opleveren. Het aantal cadeauacties steeg van 20 naar 25%. Voornaamste reden van deze schommelingen was het WK voetbal in Zuid Afrika. Merken wilden gedurende deze maanden (mei en juni) directe sales genereren. Prijsacties en cadeauacties leveren meer sales op dan kansacties. Opvallend is dat tijdens de WK maanden bijna 50% meer joint promotions zijn gevoerd dan in andere jaren.
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch