‘Afwenden reclameverboden waarschuwing voor adverteerders’

16-03-2012 (00:00) - Marketing

Er komt geen aanscherping van de reclameregels. Een krappe meerderheid van de Tweede Kamer heeft voorstellen om te komen tot een verbod van reclame voor ‘ongezonde’ voedingsmiddelen gericht op kinderen afgewezen. Een eveneens krappe meerderheid stemde tegen uiteenlopende moties om alcoholreclame aan banden te leggen. Laat dit een wake-up call zijn voor het bedrijfsleven dat het noodzakelijk is verantwoord te communiceren en dat ook uit te dragen, aldus belangenbehartiger voor de reclamesector CMC en BVA bond van adverteerders.
 
Vanuit de oppositie - PvdA en SP, veelal gesteund door GroenLinks, D66 en ook ChristenUnie - werden in de Tweede Kamer pogingen gedaan om reclame via wettelijke maatregelen te beperken. Minister Schippers (volksgezondheid) had zich er stevig tegen verzet. Dinsdagmiddag kreeg zij steun van de Kamermeerderheid, met name de regeringspartijen CDA en VVD, bijgevallen door ‘gedoogpartner’ PVV.
 

In nauwe samenwerking met het bedrijfsleven (voedingsindustrie/FNLI, en alcoholsector/Stiva,VIP) is het CMC (BVA, VEA en SPOT) in politiek Den Haag de afgelopen weken rond het Binnenhof erg druk geweest om nieuwe reclameverboden te voorkomen. Dat is gelukt. Maar dat is geen reden voor ‘een uitbundig feestje’, vindt Jan Schinkelshoek, voorzitter van het CMC. 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch